Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 29.08.2022, 11:17
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Aamulla radiossa pähkivät että tulevana talvena saattaa olla halvempaa ajella polttiksella kuin sähkö vehkeellä.

Samasta aiheesta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...9-4272af0cce51


"Mutta entä jos on jo myöhässä ja tekee nyt sähkösopimuksen hintaan 30c/kWh? Kaikki sympatia sinulle. Jos pihassa seisoo talviolosuhteissa helposti 35 kWh/100 km imuroiva iso sähköauto, vaikkapa nyt Audi e-tron, tulee sadan kilometrin ajomatkan hinnaksi tuolloin 10,5 euroa. Se on toki aika vähän sen verran ison auton liikuttelusta tällä hetkellä, mutta muutama vuosi sitten saman kokoluokan dieselautolla saman matkan ajaminen saattoi maksaa 7-8 euroa. Tänä päivänä dieselautolla tuo matka maksaisi kuuden litran keskikulutuksella 13 euroa, joten sähköauton hintaetu on kutistunut entisestään.

Toki fossiilisten polttoaineiden hintakehityksestä ei ole tällä hetkellä mitään tietoa, mutta on mahdollista että lämmityskauden alkaessa dieselinkin hinta hyppää esimerkiksi 2,6 euroon litralta. Se tarkoittaa muutaman euron hinnannousua sadan kilometrin ajomatkan kustannuksiin - loppulasku saattaa olla ehkä 15,5€. Jos taas sähkön hinta hyppää lukemaan 50c/kWh, maksaa sadan kilometrin ajaminen esimerkin Audilla 17,5 euroa. Vuosi-kaksi sitten sama reissu sähköautolla maksoi ehkä 3 euroa, siirtomaksuineen.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten