Sitten itse poltinta ja sen johtoja tutkimaan. Ei selvää vikaa sielläkään. Sitten ulkoisella powerilla ilmaventtiilille ohjausta ja ahaa-elämys. Polttimen keskitappi liikkuu pneumaattisesti.
Itseopiskelu pikakurssi millä eri tavoilla Pilot Arc sytytys voidaan tehdä. Eräs vaihtoehto on suunnilleen seuraava:
- keskielektrodi on oikosulussa starttimaahan
- kytketään valokaari virta
- avataan ilmaventtiili
- ilmanpaine irroittaa keskitapin starttimaasta jolloin valokaari syttyy näiden väliin
- virtaus puhaltaa samalla valokaaren suuttimesta ulos. Tässä toivotaan, että vastassa on työkappale / työ maa. Jos ei ole niin aikavalvonta katkaisee sytytyksen ja pelastaa suuttimen.
- valokaari siirtyy palamaan keskitapin ja työkappaleen väliin. Systeemi ottaa virtakontrollin eli virta asettuu asetusarvoon.
- taustalla paine, jännite ja lämpötila vahdit toiminnassa.
Tässä vielä havainnekuvat kun kolvi lepotilassa ja seuraava ilmanvirtaus/paine päällä.