Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola
Maastoautojen moottoreista mitään tietämättömälle tuli mieleen, että mitenköhän Jimnyssä tai vaikka yleisemminkin on varmistettu moottorin öljynsaanti auton kallistellessa reilummin (kuitenkin kaatumatta)? Rata-ajosta tutuilla loiskelevyillä vai kuivasumpulla vai miten?
|
Suzukin öljypohja on sen muotoinen "kuppi", että ei ole hävinnyt öljynpaineet koskaan kallellaan ollessa (ja on oltu kallellaan

). Ensimmäisenä Suzukin öljyn imuputki hörppää tyhjää, kun ollaan todella jyrkässä kulmassa alamäessä. Käytännössä vaatii lähes pisteen, jossa eteenpäin kaatuminen on jo todella lähellä. Lievällä öljyn ylitäytöllä pystyy pitkälti ehkäisemään ongelmat.
Kilpureissa, joilla todennäköisesti tullaan menemään joskus nurin, on monella käytössä
engine oil accumulator eli paineellista öljyä kerätään säiliöön ja öljynpainevalo tai manuaalikytkin laukaiseen öljyn takaisin kiertoon. Antaa muutamiksi sekunneiksi aikaa pelastaa tilanne tai moottori.