Minä olisin myös kovin innostunut, vaikka toistaiseksi olen ihan vain tämmönen wanabee offari.

Olisin myös valmis invesoimaan sen 1000e kertaluontoisena tai vastaavasti jokin vuosiluontoinen maksu. Olisin myös mieluusti mukana talkoissa. Ylipäänsä tässä rahajutussa olisi hyvä jos päästäsiin lopputulokseen jossa mieluummin talkootöitätekevät voisivat tehdä enemmän töitä ja ne jotka mieluummin ohentava lompakkoaan selviävät rahalla. Näin kaikilla olisi mahdollisuus päästä mukaan ja se tietäsi vain enemmän resursseja projektille joka varmasti niitä tarvitsee.
Jos lopputulos olisi maa-alueen ostaminen pitäsin mielekkäänä nimenomaan sellaista lämpärettä joka olisi enimmäkseen joutomaata tai entistä metsää missä on uudistus velvoite. Tässä voisi siis talkootyöllä saada taimet maahan ja siten "säästää" tuossa kerta invesstoinnissa. Metsän tuotossa kannattaa sitten muistaa että se on pitkäjänteistä puuhaa uudistumis aika on minimissään se 60 vuotta. Eikä tuo aika kulu ilman työtä.
Jos taas maa lämpäre olisi tarkoitus vuokrata voisi olla viisasta yrittää nimenomaan jotain kuntaa koska jos kunta on hankeen puolella kaikki muuttu huomattavasti helpommaksi. Jos kunta näkee toiminnan heille edulliseksi tulevat he varmasti vastaan myös maa-alueen vuokrakustanuksissa.
Ympäristö juttujen suhteen olen sitä mieltä, että ne kannataa ottaa etukäteen huomioon ja mieluummin vaikka pikkisen yliampuvasti. Tosiasia taitaa olla ettei vaikkapa 50 offarin sunnuntai pöristely ajo alueella mene "omalla maalla ajelun" piikkin. Tässä hommassa on varmasti apua siitä jos saa "kunnan isät" mukaan samaan rekeen niin homma sujuu jälleen pienimmän riesan kautta. Tokihan minussa on tätä viherpipertäjän vikaa.

Mutta vakavasti ottaen jos haluamme paikan joka kestää ja voi toimia vaikka 10 vuodenkin kuluttua pitää asioita miettiä ja niistä huolehtia. Kunnolisten roskiste ja imetys turpeiden hankkiminen paikalle on pieni investointi&vaiva. Mutta se antaa varmasti ypäristöstä hulehtivan kuvan ja se voi olla josku tulevaisuudessa tärkeä juttu. Tulevaisuutta silmälläpitäen kun voinee olla varma ettei ympäristöjuttuset tästä helpotu.
Ettei menisi ihan vain teoretisoinniksi niin olen ollut ymmärtävinäni että Lopen kunnalla on ollut joku mönkijäreitti hanke käynnissä, en tiedä ihan tarkaan että minkälaajuinen homma on kyseessä ja miten se etenee. Joku joka on parempi supliikki mies kuin minä voisi sitä varmaan sieltä tiedustella. En tiedä meneekös Loppi sitten liian kauaksi Helsingistä, käytönnösä sinne köröttelee motaria pikkisen reippaan tunnin riippuen siitä että missäkohden Loppea reitti sitten olisi.
Eri asia on sitten se että kannattaakos tätä projektia puuhastella mönkäriporukan kanssa. Saatan olla väärässä ja pahoittelen ennakkokäsityksiäni jo etukäteen jos niin. Mutta eikös mönkäreillä ajella yleensä hiukka lujempaa -> meluhaittoja ja jonkilaisia turvallisuus riskejä joita maasturilla mönkimisellä taas ei ole.