Lainaus:
quote:
Sitäpaitsi jos jotain raskasta olisi kyydissä niin sehän pitää nimenomaan sitoa etureunaa vasten, eikö?
|
Muutenkin etupainoisessa autossa saattaa sallittu suurin etuakselipaino ylittyä, jos lavan etureunaan laittaa kovin painavan tavaran. Turvallisin paikkahan se on törmäystä ajatellen, mutta ei paras painonjakauman ja rungon rasittamisen kannalta. Pitkähyttisessä ja lyhytlavaisessa, jossa taka-akseli on lavan puolivälin etupuolella, on etureuna varmaan hyvä paikka. Laittaisin painavan kuorman aika hyvin taka-akselin kohdalle ja hyvin liinoilla kiinni, vaikka eihän noihin pickuppien lavoihin tahdo matalaa ja painavaa saada kovin helposti kunnolla sidottua.
Kyllä minulla on ollut mazda-rangerin lavalla monesti sellainen tonnin painava puukuorma kyydissä ja kantojen ja kivien yli pyöriä ohjaten on koneuraa pitkin pujoteltu metsästä pois. Paino on arvio ja repäisty vertaamalla loppua joustovaraa tasamaalla tunnettuun kuormaan. Kantojen ylityksessä kuorman kanssa runko kiertyy ja lavakaide siirtyy sivuttain selvästi, kun peilistä kurkkii, mutta mikään ei ole käynyt kiinni. Tuossa on sellainen 2-3 sentin rako, eli tämmöinen miehen koura menee sormet edellä rystysiä myöten sinne rakoon, mutta vain sormet siis sopii.