Laitampa tähän sen lähettämäni reklamaationkin...
XXXXXXXXX REKLAMAATIO
XXXX
XXXXXX 1.4.2005
Nissanin maahantuoja/Aro-yhtymä ja
Autoarktia/Pörhön autoliike
Viite/asia: Nissan King Cap 2003, rek. xxx-xxx, Ostettu Forssan PP-Autosta keväällä 2003 (PP-Auto ei ole enää Nissanin edustaja).
Virhe ja virheen synty: Epätasaisessa maastossa ajettaessa auton runko elää niin paljon, että lavan etureunassa oleva suojakaari osuu ohjaamon takaseinään painaen lommot sinne. Asiasta on huomautettu useita kertoja huoltojen yhteydestä sekä soitettu maahantuojalle (Pasi Peltonen) tuloksetta, asiaa eikä asialle ole tehty mitään.
Vaatimus: autossani havaittu virhe myönnetään takuun piiriin kuuluvaksi ja se korjataan takuutyönä (korjaustoimenpiteet suunnitellaan yhteistyössä). Auto kuuluu takuun piiriin (ensimmäisen kerran asiasta reklamoidessa auto oli 40.000km:n määräaikaishuollossa).
Perustelut vaatimukselle: Kyseinen auto on myyty ja rekisteröity maastopakettiautona. Auto on ollut yksityishenkilön käytössä jokapäiväisenä käyttöautona. Harrastuksiin liittyen (metsästys, luonnossa liikkuminen, matkailu) auton omistajan on käyttänyt autoa myös kestopäällystetien ulkopuolella. Kuitenkin näyttää siltä, että auto ei kestä epätasaisessa maastossa ajamista johtuen luultavasti joko A) yksilövirhe: lava ja sen suojakaari liian lähellä ohjaamoa tai B) teknisestä suunnitteluvirheestä tai vastaavasta: tikapuurunko elää liian paljon suhteessa lavan ja ohjaamon väliin jätettyyn tyhjään tilaan, jolloin siis lavan etureunan suojakaari osuu ohjaamoon. Lisäksi lavalla turvallisuusohjeiden mukaisesti lavan etuosaa vasten asetetun kuorman paino lisää todennäköisyyttä suojakaaren osumiseen ohjaamoon.
KSL:n mukaan tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on antanut tavaran ominaisuuksista tai käytöstä tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Lisäksi KSL:n mukaan tavaran tulee mm:
- soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään
- soveltua siihen erityiseen tarkoitukseen, johon tavaraa oli tarkoitus käyttää, jos myyjän on kaupantekohetkellä täytynyt olla selvillä tästä tarkoituksesta ja ostajalla on ollut perusteltua aihetta luottaa myyjän asiantuntemukseen ja arviointiin
- kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.
Auton markkinoinnissa on käytetty mm. seuraavia lupauksia: ” Siksi vaativissa olosuhteissa toimivat ammattiryhmät ja täyden toiminnan vapaa-ajan viettäjät luottavat Nissan Pick-Upiin. Nissan Pick-Upit tarjoavat järkeenkäyvän yhdistelmän kovaan työhön tarkoitettua käytettävyyttä ja henkilöautomaista käsiteltävyyttä. Kaikille on yhteistä kestävyys, turvallisuus, ajettavuus ja maastokelpoisuus. Nissanilla on yli 50 vuoden kokemus maastoautojen valmistuksesta. Pick-Upin maasto-ominaisuuksien perusta on erillinen, teräksinen ns. tikapuurunko. Se koostuu pitkittäisistä runkopalkeista ja poikittaisista tukipalkeista ja kestää vaativimpienkin maastojen auton rakenteelle kohdistamat väännöt” (poimintoja maahantuojan www-sivuilta ja esitteistä). Tällaiset markkinointiväittämät ovat olleet vaikuttamassa päätöksentekoon tuotteen hankinnasta. KSL:n mukaisesti auto ei ole vastannut sitä mitä on ollut syytä olettaa, eikä ole soveltunut siihen käyttöön mihin se on luvattu. Näin ollen kysymyksessä on KSL:n mukainen virhe.
Liitteenä olevassa kuvassa näkyy toinen painauma hytin seinässä. Painauman aiheuttaa lavakaaren alaosan kaksinkertaisen pellin osa ja sen reuna. Painauman lisäksi maali on lohkeillut ja pelti on alkanut ruostua. Sinällään vika ei ole kovin olennainen eikä haittaa auton käyttöä, mutta alkava ruostuminen vaatii pikaisia toimenpiteitä.
Pyydän pikaista asian ratkaisua ja perusteluja kirjallisesti yllä mainittuun osoitteeseen. Mikäli ratkaisua ei löydy ennen 15.4.2005 korjautan KSL:n mukaisesti vian/virheet yksityisellä korjaamolla teidän laskuun.
Kunnioittavasti,
xxxxxxxxxxxx
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --
|