Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja saukki
Talven polttopuu savottaa aloiteltu. Vanhoilla koneilla pärjää ihan hyvin, kun ei urakka vauhtia tarvitse tehdä

|
Kuvasta ei saa selvää kärryn "ominaisuuksista":
Siis Jos on aisaohjaus ja veto, niin ihanteellinen yhdistelmä, kun laittais pehmeämmät/pyöreäolkaiset renkaat. (näyttää kuorma-auton renkailta)
Siis tuo isoilla (28"?) eturattailla oleva neliveto, varsinkin ympäriinsä ketjutettuna, on harvennuksille ja polttopuuhommiin todella kätevä, huomattavan kapea verrattuna uudempiin/isompiin, ja painoa taitaa olla n.3500 kg.
Ja nuo vanhat kuormaimet myös huomattavan käyttökelpoisia polttopuun hommaukseen, toki ulottuvuus muutaman metrin pienempi, kuin isommassa, uudessa yhdistelmässä, mutta noissa usein käytetään vinssiä tms. apuna, että saa pöllin kouraan... Ja jos kantaa olkapäällä sen tyypillisen 20-30 metriä, niin ajouriin tarvii aika paljon vähemmän pinta-alaa, kuin puoli metriä leveämmällä yhdistelmällä, jonka kuormaimen ulottuvuus tuplat, nopeus myös reilut tuplat, hallittavuudesta puhumattakaan...
Taannoin itse olen ollut vuosittain muutamia viikonloppuja ajamassa polttopuita/tuulenkaatoja yms. vielä vanhemmilla vehkeillä; Fordson Major, "pakoputkilämmitteisellä rättikopilla" ja puu rakenteinen "iso" reki rautajalaksilla ja "Joutsalainen-" kuormain 50m vaijerilla....
Toki minun hommiin ei yleensä kuulunut Traktorin ajaminen, eikä kuormaimen käyttö (Jo silloin kuormainta käytettiin yhdellä köydellä kuormaa tehdessä/purkaessa)
Minun tehtävä oli yleensä vetää ja kiinnittä vaijerin päässä olevat sakset pöllin/tukin päähän, ja ohjata/kangeta tukki reelle, ja asemoida se kuormaan.
Päivän saldo oli yleensä 3 miehen porukalla yksi kuorma (pystystä vajaan 10 km päähän pihaan 8-12 pino m3.)