Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 29.01.2022, 19:11
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Täällä on kova keskustelu, mikä on hyvä henkilöauton voimansiirtojärjestelmä, torsen vs haldex.

Mulla oli käyttöautona 1997/98 VW Passat V6 syncro, eli "pirkka-quattro". Pitkittäiskone Torsen neliveto. Voimansiirto on 50/50, ja takapyörät vetävät tosiaan hyvin. Esim kerran peräkärryn kanssa ajoin pellon kautta takapihalle. Pellon reunassa olikin lumen alla oja, ja auton pohja otti kiinni. Hieman kaasua, ja kaikki neljä nurkkaa sutien vetivät yhdistelmä eteenpäin. Muistona kurainen perävaunu.

Joskus vedin pihassa rungotonta Pajeron koria. Passatti suti kesärenkailla joka kulmasta, mutta eteenpäin päästiin. Enempää ei voi vetopitoa henkilöautolta vaatia.

Painavan telikärryn kanssa jyrkässä mäessä, asvaltilla hiukan hiekkaa, takapyörätkin vinkuivat asvaltilla.

Minun kokemuksen mukaan Torsen järjestelmä vetää yhtä hyvin, kuin olisi kytkettävä tönkkö neliveto. Henkilöautossa en voisi enempää vaatia.

Nyt on käyttiksenä BMW X5. Siinä etupyörät eivät vedä mielestäni tarpeeksi. En muista suhdetta, mutta oliko se 30/70? Tienpäällä hyvä, mutta syvässä lumessa ei etene niin hyvin kuin katumaasturilta odottaisi. Ei Passattia parempi, vaikka maavaraa enemmän. Painavaa kärryä en ole vielä ehtinyt vetää lumella tai kurassa. Suoriutunee siitä paremmin, painoeron takia. 1525 vs 2200 kg.

Haldexista en tiedä mitään, poikittaismoottorisia autoja en ole omistanut koskaan.
Vastaa lainaten