Tässä on kyllä aika montaa tapaa ajatella ja toteuttaa. Hätäisesti kiteytettynä, taitaa riippua mm. tekijöistä..:
-osaaminen
-tilat
-aikaa
-mielenkiintoa
-rahatilanne
-vuotuinen ajomäärä
-omat mieltymykset
Ja näistä sitten muotoutuu kokonaisuus. Jossain tiheässä kaupunkiympäristössä tuskin on mahdollisuutta edes kahteen parkkiruutuun, saati omakotialueella useamman projektin/raadon/varaosa-auton säilyttämiseen. Kun taas vähän syrjemmässä sitä kalustoa voi kerryttää suht huoletta, ja enempi syrjässä ihan huoletta. Samaten jos on runsaasti muutakin elämää, niin ei sitä ropausaikaa välttämättä helposti jää...
Luotettavuus vanhan kanssa, se on oikeastaan huollosta kiinni ja ennenkaikkea ennakoivasta huollosta. Joku uusi ääni/omituisuus, tähän kun tarttuu heti eikä aja vikaa ulos, todennäköisyys matkan keskeytymiseen on aika vähäinen. Verrattuna näihin suht uusiin, joissa niitä vikaantuvia ja huollettavia kohteita on ihan toisella tavalla, kun on niitä varusteitakin...
Toisinaan kun päätyy vähän uudempaa ajamaan, niin yksi mitä en ole vielä sisäistänyt, on sähköisen kaasupolkimen ja oman kropan toiminta. Vaikka perhekuljettimessa semmoinen onkin, ja sitäkin on jo kolme vuotta tullut ajettua. Ja mitä uudempaan mennään, sitä enemmän se poljin on "toivomuspedaali", jonka vaikutuksen moottorin toimintaan sitten päättää tietokone, kulloisenkin tilanteen mukaan. Nopea liike polkimeen, tehot tulee huomattavasti nopeammin, kuin hitaasti painaen, tämä oli ehkä se isoin häiritsevä tekijä ajomukavuudessa sillä lyhyellä koeajolla V8 kolmos-Discolla. Kakkos-Discon td5 -koneen kaasu ei ihan niin paljoa tunnu mukautuvan tilanteisiin, C8 V6:n ei juurikaan...
Hyvää vastapainoa nykyiselle varustemässäilylle on kun kurvailee välillä -62 Serieksellä ja -67 Dyanella, molemmissa mukavuusvarusteet sisältää starttimoottorin sekä etäisesti lain kirjaimen täyttävän huurunpoiston siinä kunnolla onnistumatta. Mieluisimmat mitä nyt on hallussa, varusteiden ja mukavuuden suhteen, ovat kyllä P38 ja Sm, kummallakin on helppo taivaltaa pitempäänkin kerrallaan, ja on sopivasti irti muusta maailmasta...
|