Viestiketju: Ympäristö topiikki
Näytä yksittäinen viesti
  #13  
Vanha 11.01.2022, 13:16
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.849
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Miten pitkälle sillä pääsee? Millainen sillä on hyöty aika? Yksi jo räjäytettiin. Jääkö siitä millainen, miten se sanotaan, hiilijälki?
Itse en usko asian muutttuvan miksikään. Polttomoottorilla päästellään n. ? Vuotta. Ja akuilla n.10 vuotta.
Tähän on hyvä vastailla kun itsellä on sähköauto ollut kohta vuoden. Paskimmillaan pääset sen luokkaa 20km. Parhaimmillaan pääset n.400km. Tämä siis talvella. Tuo on niin riippuvainen siitä autosta ja akun koosta. Tuleeko kenellekkään yllätyksenä, että isolla akulla pääsee pidemmälle? Ne isoakkuiset autot muuten ei ole halpoja. Uutena minimissään sellainen 50ke. Käytettynä taitaa olla vajaa 40ke? Akuille ne moni valmistaja antaa luokkaa 8v/160tkm takuun. En ostaisi sähköautoa ilman tuota takuuta. Ihan vaan siksi kun se akku paketti maksaa niin helvetisti.

Sitten päästään siihen ongelmaan kun tuon kaluston hinta alkaa pudota jonnekin 10ke luokkaan niin saat siitä enemmän rahaa kun myyt auton varaosina helvettiin ja sen akkupaketin erikseen. Eli tulevaisuudessa ei välttämättä tule olemaan halpoja autoja tarjolla ollenkaan. Se akkupaketti voi jäädä vaikka himaan akkupankiksi. Voi paneeleilla latailla sähköt sinne.

Itse juuri tuossa vaihdoin sähköauton toiseen. Ihan vaan siksi kun tuo VW Up ottaa niin helvetin huonosti sähköä vastaan. Lisäksi talvella sillä pääsee sen 100km ja akku on loppu. Nyt alla on BMW i3, missä on abauttirallaa samankokoinen akku kuin upissa, mutta se ottaa huomattavasti paremmin sähköä vastaan ja autoon on lisävarusteena otettu REX. Eli Range Extender. Siinä tulee 600cc bensamoottori, joka lataa akustoa. Mitään muuta se ei tee. Sen myötä saa 100-150km lisää ajomatkaa. Toki enemmänkin saa kun tankkaa bensaa tankkiin. Mut toi on niin pieni tankki. Vajaa 8 litraa sinne viimeksi meni kun tyhjäksi ajoin sen. Mut tuo sais olla kaikissa sähköautoissa. Ei tule mitään latausahdistusta. Sen voi itse kytkeä päälle kun akussa on 75% virtaa tai se kytkeytyy itse kun on 10% akkua. On myös hyvä kun menee tuonne laturille niin toi auto ottaa myös sitä sähköä vastaan. Up oli niin paska auto kun se otti surkeasti sähköä vastaan. Sait tunti tolkulla viettää aikaa laturilla. Se on ihan perseestä.
Vastaa lainaten