Vanhoja muisteloita lisää...
Meillä oli muinoin pitkä vihreä avolava VW LT31D, vuosimallia 1978. Moottorina siis neljäsylinterinen Perkins 4.165. Tämän syrjäytti hetikohta Volkkarin oma diesel kuutonen.
Moottorissa oli tietenkin lohkolämmitin ja sen liitin oli puskurin päällä.
Auto tuli meille melko tuoreena, joskus 80-luvun alussa. Auto oli aina samassa paikassa katoksesa, ja sitä lämmitettiin samasta pistorasiasta. Pistorasian veti isäni seinän läpi.
Isäni kuoli 1991, ja pian sain ajokortin. Laitoin talvella 1992 auton "johdon nokkaan", kävelin poispäin, ja sain kunnon tällin jostain lavan perältä! Mitä vittua? Kymmenen vuotta autoa on tuossa lämmitetty, ja nyt minä sain sähköiskun...???
Tutkin pistorasiaa, ja siellä oli kuumakarva kytketty suojamaahan. Vanha kahden johdon talo, jossa maa usein kytketään suojamaahan. Mutta nyt oli mennyt johdot sekaisin.
Vaihdoin johtojen paikkaa, ei ole enää kynsille tullut seuraavana kolmena vuosikymmenenä...
Ei taida vanhat lohkolämppärit ymmärtää kuinkapäin se sähkö kiertää?
|