Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 19.12.2021, 09:25
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Johto oli kiinni noin 10 v vanhassa talossa, jossa kaikki pitäisi olla ok? Sulake laukesi aamulla, kun muija laittoi mauton lämmitykseen. Kuittasin sen pois iltapäivällä. Sitten kokeilin laittaa johtoa uudestaan kiinni ja kuului BOTZ! Taas sulake pois päältä, ja moot lämmittimestä hävisi kolmas liitin? Nehän ovat Calixissa abiko mallisia lattaliittimiä. Lisäksi moot lämmittimen kuori on sen verran lämminnyt, etten saanut selvää malli numerosta.

Myöhemmin kytkin moot lämmittimen pois, ja johdon suoraan sisätilan lämmittimelle. Se toimi aikansa, mutta mykistyi hetken päästä. Sisätilalämppäri kyllä polttaa vastusta, mutta puhallin ei toimi. Lämmitin on sen verran tuore, että sisällä on rutosti komponentteja. Mutta, käytetty oli sekin.

Miksi näin, mikä tätä Calixia vaivaa? Koskaan ei ollut ongelmia Defan ja Calixin kanssa. Ja näissä ei ole mitään omia virityksiä, kaikki on tehtaan liittimillä koottuja.

(Löytyy muuten Kovil haaroitus kappale, uusi, jos joku kaipaa...)
Kannattaa jännite mitata pistorasiasta varalta ettei ole ylijännitettä. Tämä mahdollista jos esim. useampi vaiheinen pistorasia ryhmä haaroitettu jakorasialta ja nolla johdon kytkennässä huono liitos tai keskuksella tai jopa sähkölaitoksen puolella nolla vikaa. Näissä tapauksissa jännite voi vaihdella eri vaiheiden kuormituksen mukaan. Jälkimmäisissä vaihtoehdoissa epäilen, että olisi muutakin kärähtänyt kun mauton lämmittimet ja näkyisi esim. valojen kirkkaus vaihteluna. Olisiko vaan tullut tunnit täyteen mauton lämmittimille. Se katkaistu maajohto kannattaa kytkeä runkoon ja tarkastaa, että moottorin ja rungon välissä on maajohto kunnossa.
Vastaa lainaten