Viestiketju: Tojo 4.0 vs sevy 6.2?
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 18.12.2021, 05:39
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Perusasetus

Itse aikoinaan asensin Tojon 4.0, 12H-T moottorin Dodge RamVaniin. Toyotan 5 vaihteisella manuaali laatikolla.
Jos malttoi ajaa 80 km/h, kulutus oli n. 10-11 l/100 km, tyhjänä tai ison kärryn kanssa, eroa ei juurikaan syntynyt.

Kuitenkin tuli paljon ajettua ihan 100 km/h nopeuksia. (Juu 80 lätkä oli perässä, laitonta).
Kulutus nousi vähän, n.12 l/100 km.

Vanhaa tekniikkaa, niin moottorin ominaisuudet huomioiden, soppaa menee.

Sellainen huomio, että velipojalla oli Chevy Van 6.2.
Automaattina kulutukset pyörii myös siinnä 10 l/100 km tuntumassa.
Velipojalla oli manuaalilaatikko, niin sano että kulutus on isompi.
Syynä ehkä se, että automaatti vaihtaa vaihteet optimaalisella vääntö alueella. Mutta manuaalina ajaessa vaihteen vaihtoja tulee pitkitettyä ja mennään epäsuotuisille vääntöalueille.

Nyky dieselit, polttoaineen syöttö on hienotekniikkaa, moottorin sisuskalut kevyempää, jne. Lähtökohtaisesti oletuksellisesti kulutus lukemat pitäisi pystyä saada vähän alemmaksi kuun vanhassa dieselissä. Mutta kyllähän auton virtaviivaisuuskin vaikuttaa, joten Bemari saattaa ola paremmin muotoiltu kuin Subbari, jolloin kulutuksessavarmasti on eroa senkin myötä.

Itse olen hommannut tallin nurkkaan Mersun OM606T moottorin ja 722.6 tomaatin, erästä Jeep projektia varten. Tästäkin olisi helpompi tie hommata 603 vaijeri vetonen pumppu ja 722.3 laatikko, mutta joku perverssio on sotkeutua sähkötekniikkaan.
Toiset sanoo, että kannattaisi tehdä uudemmasta commonraili moottorista, olikos se OM648. Mersujen tietokoneita osaavat puukottaa myös, että saa toimiin mihinkä vain.
Ja toinen hullumpi prokkis, johon tekniikka luovuttaja on jo pihassa, VAG 2.5 Tdi V6, erääseen 60-lukuseen henkilöauto jenkkiin...6 vaihteinen manuaali (torsen neliveto), josta joko torsen jumitetaan, poistetaan etuvedon kamat ja jätetään takavetoiseksi. Tai jopa villejä ajatuksia muuttaa etupään ripustuksetkin ja tehdä 4-veto (uusin laki mahdollistaa, mallisarjan ulkopuolisen nelivedon tekemisen).
Vastaa lainaten