Tuolta 3.9 ja 3.10 -kohdat:
https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf
Kouluttajan kanssa spostinvaihtoa:
Lainaus:
”3.9 Voimansiirto
Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutoksessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia.”
Kysymys: Tarvitseeko takavetoisesta nelivetoiseksi muutettaessa akselin olla samaa perustyyppiä kuin takavetoisen etuakseli? Eli voiko erillisjousitetun etuakseliston korvata jäykällä akselilla? 3.10 kohta sen edellyttää, mutta edellyttää muutakin mitä tuon 3.9:n mukaan ei edellytetä (mallisukupolvi):
”3.10 Akselisto ja alusta
Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos: …”
Vastaus:
Lainaus:
Moi
Kyllä tarvitsee, koska jos voimansiirron muutoksessa vaihdetaan myös akseli, pitää sen täyttää 3.10 kohdan ehdot. Poikkeuksena on siis, jos vaihdetaan akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettu akseli. Esim. jos johonkin automerkkiin on saatavilla tehdasvalmisteinen erillistuenteinen akseli alkuperäisen jäykän akselin tilalle. Kyseinen erillistuentainen akseli vaihdetaan muutoskatsastettavan auton alkuperäisen jäykän akselin tilalle ja se täyttää määräyksen 3.10 kohdan ehdot.
|
|
Eli poikkeusluvan tarviis.