Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Yritetään löytää kaaviota miten eri liikennemuodot ahmii energiaa.
https://www.eia.gov/outlooks/ieo/pdf/transportation.pdf
Tuulivoimasta senverta, että sillä on kohtuullisen iso osuus Fingridin mukaan. Koska se on epätasaista, ehkei liian suuri osuus ole hyvä. Ei kai mikään energiantuotantotapa ole harmiton.
.
|
Tuulivoima on ihan ok, ja kuten totesit, """"""""Koska se on epätasaista, ehkei liian suuri osuus ole hyvä""""""""""""
Siis tuulisähköä ei saada, silloin kun sähköä todella tarvitaa: Helmikuussa, maanantai aamuna klo 7.
Toki ei se aurinkosähkökään tuota tuolloin mitään (ja täälläpäin ei tullut aurinkoenergiaa tänäänkään, kuin ehkä nimeksi)
Ja tuohon kiinnostukseesi tiedon etsimiseen; kaivappa jostain hinta, mitä veronmaksajat maksoi tuulisähkön tuotannosta esim. viimme vuonna.
Paljonko se tekee MWh kohti?
Ja topiikin aiheeseen: toki pikkasen skeptisesti....
Jos/kun sähköautot yleistyy, niin paljonko sähköautoilija maksaa lataussähköstä? (tuotuna tienpäälle, tai juhlapyhien aattona vaikkapa ABC:n taikka Hesen parkkipaikalle)
Dieselin hyötysuhde pyörii "parhaillaan/oletettavasti" noin 0,3 Litraa kWh....
Ja noin 100 kW dsl generaattori kulkee Huolto- tms auton perässä.
Siis polttoine maksaa esim. 40c/kwh, huollot yms. noin saman.
Siis 100 kW lataussähkö maksaa 80 euroa tunti, + huoltoauton ja kuskin kulut 80 euroa tunti ja +matkat?
-> Tunti 100 kW latausta maksaa 30km matkakuluilla suuruusluokkaa 200 euroa.
Siis suuruusluokkaa 2 Euroa/kWh.
Mutta olisko joku valmis maksamaan tuon?
Aivan varmasti, kun keskimääräistä kalliimman sähköauton akku on tyhjä, ja 5 tunnin matkan jälkeen takapenkillä tapellaan/huudetaan/itketään, ja vänkärin penkillä joko ollaan hiljaa, taikka.....
Ja paikallisen kauppakeskuksen/ravintolan normi latauspisteelle on muutaman auton jono, ja latausta saa ehkä 10-20 kW....
Ja matkaa on jäjellä vielä muutama sata kilometriä...