Kyllähän sitä sähköllä nämä omat ajot pääasiassa onnistuisi. Valtaosa 30 kilsan sisällä, joskus satunnaisia sadan kilometrin siirtymiä ja 5-10 kertaa vuoteen anoppilaan reilun parin sadan kilsan päähän -toki paljon näistä sattuu talvipakkasten aikaan, ja seutu on semmoinen minne bussilla pääsee 50 kilometrin päähän, siitä loppumatka sitten jollain muulla. Jostain syystä meidän seitsemän hengen porukalle ei oikein vaihtoehtoja ole bensanpolttimien sijaan, etenkään nykyisten hankinta/myyntihintoihin suhteutettuna. Ei vaan oikein ole minkäänhintaista tarjolla mikä sopisi käytettävään rahamäärään...
Se mitä tuli tuossa eilettän pohdittua, on tämä kustannuksilla ohjailu. Eli kun nostetaan bensan/dieselin hintatasoa, ja lisätään haittaveroja, niin sitä kautta se vähempipäästöisen hankkiminen siirtyy entisestään kun niitä vähiä varoja pitää käyttää polttoaineisiin ja muihin maksuihin. Se ei paljoa nappaa että uusi sähköauto on veroton, kun sitä verotonta summaakin on viisinumeroinen summa eikä eka numero ole lähelläkään ykköstä. Ja kun näkyy asettuneen tuo vuosittaisen suoritteen määrä alle kymppitonniin, joka jakaantuu useamman bensanpöristimen kesken, niin mahdollisella säästöllä mitä polttoaineista saisi ei vielä ihan hirveästi sähköauton osamaksuja suoritella...
Mutta kuten sanottua, elämä on valintoja, toinen toistaan vaikeampia. Ja lisäksi, sitä sähköistä pitää haluta, tämäkin tuli aika pikaiseen esille velipojan jutuissa, kehui suoraan ettei säästöillä sitä Teslan hankintaa pysty perustelemaan, vaan lähes kokonaan halulla hankkia semmoinen...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riude
Juu toki itsekin tarkoitin että vähintään rasia väliin josta sitten 2,5nen häntäpiuha pistorasialle.
Mutta tosiaan tuota ei monikaan usko kuinka monessa ja uudessakin omakotitalossa ne piuhat menee siellä villojen välissä.
Väittäisin että enemmistössä on ne talot joissa ne siellä välissä on.
|
Tuossa kun tuli asennettua velipojan rintamamiestaloon latauspiste Teslalle, vaikka talon pääsulakkeet on vain 25A niin laitettiin 6 neliöinen kaapeli taululta töpselille. Ihan vaan varoiksi, jos joskus suurentaa pääsulaketta, sekä vähentää kuumenemisen riskiä. Tuolla alta kymmenen metrin pätkällä ei ollut isosti merkitystä laittoiko 2½, 4 vai 6 neliöisellä. Taulussakin on enää vanhaa vain pääkytkin ja pääsulakkeet, muuten on kaikki uutta...
Ei edes kädenlämpöiseksi lämmennyt kun testattiin Teslalla miten amppeerit kulkee, 20A automaatin läpi kesti ottaa 25A ainakin sen parinkymmenen minuutin testauksen, ja tuossa oli muu talo lisäkuormana. Katollakin on (muistaakseni) jotain 16 neliötä paneelia, josta saa aurinkoisella kelillä kivasti lisävirtaa, jopa talosta ulospäin myytäväksikin. Saattoi olla enemmänkin niitä paneeleita, ei vaan muista...