Viestiketju: Bimmerin korotus
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 10.11.2021, 09:31
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.880
Perusasetus

Renkulaa saapui ja ne hienosti laitettiin vanteelle. Vaikka metriäkään noilla ei ole vielä ajettu niin yllättävän karheilta ne tuntuu. Lisäksi noissa on oikein lumihiutale merkki, jonka myötä ne menee myös talvirenkaasta. Sitä en tiedä miten kehuttavat talvirenkaat noi on.



Mutta mulla nyt sattui olemaan myös Marshallin nastarenkaat tuossa samaisessa 235/65-17 koossa. Ne mätkästiin myös vanteelle ja auton alle.

Tässä hieman kokoeroa alkuperäisen renkaan (235/55-17) ja uuden koon renkaan kanssa.



Lisäksi alunperin auto näyttää tältä kun alkuperäinen rengaskoko on alla



Ja tältä kun tuo hieman kookkaampi rengas on alla



Omasta mielestä tulee heti paljon paremman näköinen kun renkaassa on vähän enemmän ilmaa, eikä se ole mikään typerän näköinen matalaprofiili rengas. Tuo uusi koko on ilmeisesti maksimi jos ei tee mitään korotuksia tms. Ollaan hyvin lähellä, ettei se ota kiinni noihin pyöräkotelon muoveihin edessä. Itseasiassa sinne muoviin on hieman jäänyt jälkeä, että hipaisee sitä. Pitää vähän muovailla sisäänpäin niitä muoveja tai katsoa onko jotkin kiinnikkeet irronnut sieltä. Toi autohan on siis täynnä halpaa kierrätysmuovia aivan joka paikassa.

Mittasin myös maavaran helman kohdalta alkuperäisillä renkailla ja uusilla. Alkuperäinen mitta oli edessä 25cm ja takana 27cm. Mitat otettu siis edessä renkaan takaa helmasta ja takana taas renkaan edestä helmasta. Heti kun uudet nakit oli alla niin edessä oli 29cm ja takana 31cm helman mitat. Oispa pysynyt tuossa mitoissa.. Pienen lenkin jälkeen edessä mitta on nyt 26.5cm ja takana 28.5cm. Eli 1.5cm maavaraa lisää.

Samassa operaatiossa vähän katselin niitä vetarin kulmia. Kun auto seisoo paikallaan niin vetarit on suorina. Näin ollen sitä voisi kyllä lähteä korottamaan, eikä se pitäisi olla vetareille mikään ongelma. Tosin koska tuohon ei saa iskareille mitään korotusta niin se aiheuttaa sitten ongelman ulosjoustossa. Jos lähtee esim. +50mm jousikorotuksella niin ulosjousto puuttuu melkein täysin kun se iskari rajoittaa ulosjoustoa. Joku +30-35mm vois olla järkevä korotus.

Mut katsoo nyt jaksaako sellaisia tilailla. Tuo bimme ei kyllä ihan kauheasti vakuuta. Se ei ole kovin kehuttava peli ajella. Aikaisempi Hyundai Santa Fe oli paljon parempi ajella. Sisältä se näyttää kunnon kierrätysautolle, kun kaikki on tehty jostain jätemuovista. Se syö aivan vitusti dieseliä. Alle 10 kulutus tuntuu ihan mahdottomuudelta vaikka kuin ajaa maantiellä pihistellen. Sit se on myös todella ahdas. Tiukkaa teetti saada kyytiin kaksi rengassarjaa. Vielä kun siinä on aivan vitunmoiset verotkin. Nooh. Onneksi sillä ei kauheasti ajella kun se on vain vetoautona. Siinä on ihan kiva kun nokan alla on tehoa.
Vastaa lainaten