Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 19.10.2021, 07:10
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 702
Perusasetus

Laittakaahan kommentteja hyvistä akuista. Itsellä kanttilamppuinen LJ ja akut pitäisi uusia. Jatkaako lyijyakuilla (=halpa) vai vaihtaako AGM akkuihin?
Nyt ollut Exide EA770 akut ja olen ollut niihin tyytyväinen (>5v. vanhat). Näyttää mätänet myyvän 129€ kappalehintaan. 50€ lisää niin saisi Exiden EK700 AGM akun. Nykyiset akut kokoa p278xl175xk190mm. Pituutta voi kasvattaa ~20mm mutta muuten haluan pysyä samassa koossa.

Toinen keskustelu on sitten latauksen riittävyys. Minulla oli 90 ampeerin laturi ja se ei riittänyt reippaammassa vinssauksessa. Reippaan vinssauksen jälkeen laturi puski 60-70A virtaa korotetulla (1500rpm) tyhjäkäynnillä. Nyt vaihdoin 120A laturiin.
Minulla on normaalissa ajossa virran kulutus 20A (käytännössä valot ja lämppäri). Tuohon sitten päälle pumput ja flektit jos sellaisia on. Vinssi ottaa semmoisen 500A vinssatessa (+/-200A riippuen kuormituksesta ja jännitteestä).

Karkeasti voi ajatella, että vinssaaminen vastaa auton starttaamista. Eli ilman latausta voi vinssata saman ajan, kuin akuissa riittää hönkä pyörittää starttia. Eli jos meinaat vinssata yli 2 minuuttia niin latauksen pitää olla kunnossa.
Vastaa lainaten