Tuo osan valmistajan tai luokituslaitoksen vaatiminen on aika älytön etenkin jäykkäakselisessa autossa; jos tässä mentäisi pykälien osalta järjellä niin homma menisi niin että kunhan luovuttaja- auton akselimassat sekä moottorin (teho- ja) vääntöarvot riittää autoon mihin akselit ollaan asentamassa niin homma bueno. Sehän takaisi että akseli on valmistajan mukaan vähintään yhtä vahva kuin autossa alunperin olleet.
Samalla tietysti niin, että raideleveydeltään kapeampia akseleita ei voi asentaa, leveämmät kyllä.
Maastoautoon porttaaleita asentaessa akseleiden tuoman korotuksen selvittäminen olisi oikeasti helppoa*, mutta jos pykälät, trafi tai konttori ei ole siihen suostuvaisia niin voi mennä siinäkin hankalaksi
Aiemmin onnistui varsin helposti jokseenkin auton iästä riippumatta, nyt kun tämä uusi "helpottava" asetus tuli voimaan niin ei ilmeisesti olekaan ihan yhtä selkeä juttu.
Akselimuutos koskee maastoautojen lisäksi myös etenkin niitä (jäykkäakselisia) takatuuppareita mihin laitetaan täysin laillisesti tehokkaampi kone, joka monesti vaatii vahvempaa akselia jotta välitys ja vetarit kestää.
* Jousipetien sijainti akselin korkeussuuntaiseen keskilinjaan alunperin ja akselimuutoksen jälkeen/ akseliputken halkaisija ennen ja jälkeen, porttaalirakenteen tuoma korotus vetoakselin korkeussuuntaisesta keskilinjasta porttaaliboksin akselin keskilinjaan.