Uuden kemian akuissa on ihan selkeä akillen kantapää:
- Sisäinen lämpötila mikä rajoittaa ajoneuvokäyttöä arktisella alueella (juu, me kuulumme siihen), eri valmistaja antaa omat rajoitteet esim. +-0<->+60
- Lataus pitää olla älykkään laturin kautta, nämä linkit kannattaa katsoa
https://www.victronenergy.com/blog/2...rging-lithium/
Toisaalta tuo DOD on ihan muuta lyijyakkuun verrattuna, akkuvalmistajat kilpailee kuka saa tehtyä akun missä on lähes 90% "hyötysuhde"
Aurinkopaneelijärjestelmiin paras, pienet virrat ulos ja pienet virrat sisään...
Minun valinta ajoneuvoon varusteakuiksi on uusin hiili-lisäyksellä oleva akku, on juuri tullut markkinoille. Autotarvikeliikkeet myyvät. Ei sovellu start/stop akuiksi
Siinä on huomattava määrä lisää tyhjennys/lataus-syklejä
Ja hinta on ihan järkevä?, halvin oli kesällä 99€/ 100Ah nimellä Carbon;-)