Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T
Noita on nyt viimeaikoina tullut suht paljon kun hupi käyttöön tarkoitetut akut päivittyy LiPo akuiksi, ja niiden ottama latausvirta voi olla satoja ampeereja joka polttaa useimmat autojen laturit, joten väliin tarvitaan tuollainen "virranrajoitin" joka voi samalla hoitaa jännitteen muutoksenkin.
|
Viimme vuosina en ole erityisen aktiivisesti ollut seuraamassa matkailuautojen kehitystä, toki veneidenkin hupiakkujärjestelmien kehitystä olen seurannut vain käytettyjen parantelun suhteen....
Kyllä normi auton laturi kestää, että sieltä "revitään-" virtaa niin paljon kuin suinkin saadaan, edellyttäen että latausjännitettä ei kuormiteta "kovin paljon alle normaalin"
Ja tuo "normaali-" oli taannoin noin 13,5 volttia.
Ja taannoin nuo LiPo (polymeeri litikat) vaati auton akkuun oman "matolaatikon":
Jä käsittääkseni tuota "älyä-" ei tarvittu pelkästään lataukseen, vaan tärkein oli se, että purkausvirtaa saatiin rajoitettua turvalliselle tasolle.
(Jos esim. oikosulussa Lipo akusta revitään liikaa virtaa, niin se kuumenee, ja toimittaa lisää virtaa.... ja räjähtää)
Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi.