Hyvä tarina ja hienoa hitsaustyötä.
Tuosta sähköhitsauksesta ja koneen sähkölaitteiden suojelemisesta.
Laturin/säätimen irtikytkentä on helppo varotoimenpide vaikka sitä ei ehkä tarvitsisi tehdä. Akun irtikytkentä voi jossain olosuhteissa olla jopa huonompi vaihtoehto huin kiinni pitäminen. Akun sisäinen vastus kun on hyvin pieni ja se luonnostaan rajoittaa napajännitteen jonnekkin 14V tienoille vaikka sitä yrittäisi hetkellisesti ladata millä tahansa virralla.
Sähköhitsissä oli se sitten puikko tai mig oleellisinta on valita maajohdon paikka oikein. Oikea paikka on mahdollisimman lähellä työkohdetta hyvällä kosketuksella. Katastrofin ainekset syntyvät jos esimerkiksi laitat maajohdon kiinni hytin osiin hitsaat runkoa. Tällaisessa tilanteessa hitsausvirta voi hakea reittejä johtosarjan kautta eikä ruostuneen hytin kiinityspultin kautta. Monimutkaisempia riskejä syntyy työkohteen ja maajohdon väliin muodostuneista induktansseista. Tasasähkö tarkastelussa systeemi voi näyttää hyvältä, mutta vaihtosähköllä(suuremmat taajuudet ja nopeat transientit) tilanne näyttääkin ihan erilaiselta. Tässäkin paras ratkaisu on maajohto lähelle työkohdetta. Ei ainakaan minkään laakereiden tai tappiliitosten kautta. Ajoneuvon sähkölaitteiden lisäksi myös laakerit voivat ottaa kipeetä jos niiden läpi ajetaan julmia virtoja.
|