Viestiketju: Myyty Adapteri VW TDI + Volvon AW7x
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 29.04.2021, 14:09
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Koostan tänne jonkinmoiset asennusohjeet.

Kuvassa punaisella merkitty reikä on M12 kierteellä. Kytkinkopassa siinä on ohjuritapin paikka ja tilaa pultin kannalle ei juuri ole. 1) Siihen voi kaivaa pirralla tilaa kannalle. 2) Laittaa kytkinkoppaan M12 helikoilin ja poraa adapterista kierteen pois. Sitten pultti moottorista laatikkoon päin. 3) Jättää käyttämättä. Pysyy kyllä lopuilla 6kpl M12 pultilla.

Kuvassa vihreällä olevat (senkatut) reiät tulevat M10 senkkipultilla öljypohjaan. Nämä kannattaa kiristää viimeisenä kun laittaa adapteria lohkoon. Öljypohja ei ole aina samalla kohdalla lohkoon nähden. Näissä on 0,5mm pelivaraa, mutta saattaa vaatia väljemmän reiän, riippuen öljypohjasta.

Kuvassa sinisellä oleva kohtaa saattaa joutua muokkaamaan riippuen käytetystä kampiakselin tiivisteestä. Itse poistin ko. kulman siitä tiivisteestä. Mutta tarkistakaa tämä kohta ennen kuin kiristätte pultit.


Turbiinin pultit laitetaan tuosta pienestä reiästä startin vierestä. Tämä on helpompi tehdä, jos naittaa lohkon ja laatikon auton ulkopuolella. Jos ylhäältä käsin asentaa niin turbo ja varsinkin down pipe tulee eteen. Ergonomisesti auton alta onnistuu aina.

Laatikosta. Lukollinen ja lukoton turbiini ovat mitoiltaan hieman erilaiset. Lukollisen turbiinin keskitappi tulee 15mm yli turbiinin kiinnityspinnasta, kun lukoton tulee vain 11mm. Tällä ei sinällään ole merkitystä vaan tapin juurella ja sen paikalla.
Lukoton turbiini on bolt on näillä osilla.
Lukollinen turbiini tökkää kampiakseliin ennen kuin "pohjassa". Eli kampiakselia pitää hioa 3mm lyhyemmäksi. Itse porasin kampiakselin päähän pienellä poralla puolenkymmentä 3mm syvää reikää. Tönärillä aina välissä tarkisti reiän syvyyden. Sitten oli rälläkällä helppo hioa kampeakselista tavaraa pois. Sitten kun kaikki 3mm syvät reiät oli lähtenyt pois niin tiesi olevansa sopivalla syvyydellä. Sitten holkki kampiakseliin ja siitä vastaava siivu pois, jotta ovat tasan.
En tiedä montaako erilaista turbiinia sitten on loppupeleissä olemassa, niin tässä kohtaa kannattaa ottaa rauhallisesti.
Niin ja tietenkin startille joutuu kairaamaan uuden kolon kytkinkoppaan. Minä rakensin kemiallisella metallilla uuden "korvan" siihen. Jos omistaa AC/DC tikin niin voi sen hitsatakkin. Tai jättää auki.

Vetolevy tulee kampiakselin päähän M10x1mm pulteilla. Teoriassa ne saa olla max 25mm pitkät, mutta kannattaa katkaista 2mm lyhyemmäksi ettei ota runkolaakerin pukkiin.
Starttikehä otetaan Volvon omasta vetolevystä. Niitatusta versiota porataan niitit pois ja tehdään samoihin reikiin M8 kierre. Sitten vain sopivalla pultilla kiinni vetolevyyn. Jos päätyy ottamaan hammaskehän hitsaamalla kasatusta vetolevystä niin ennen irroitusta kannattaa indeksipöydässä porata reiät noille kierteille. Siinä on kahdeksan reikään tasavälein 134mm kehällä.


Päivittelen ohjeita kun tulee jotain mieleen/ saan kysymyksiä.

Viimeksi muokannut Sumsar : 29.04.2021 14:23
Vastaa lainaten