Tämähän on sinänsä erikoista, kun korttiluokissa nyrkkisääntönä toimii, että "kokonaismassa" tarkoittaa aina teoreettista maksimia. Eli ajokortin kannalta yhdistelmän kokonaismassa = auton kokonaismassa + kärryn kokonaismassa.
Mutta tässä esimerkki tuosta rekisteriootteen yhdistelmän kokonaismassasta:
Omamassa (kg) 1926
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg) 2495
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg) 5855
Perävaunumassa jarruin (kg) 3500
Perävaunumassa jarruitta (kg) 750
Esimerkin auto Jeep WJ 4.7 (tsekattu kahdesta, -99 ja -00). Ekassa perävaunun massaksi jarruin oli alkujaan merkattu vähemmän, mutta konttorilla korjasivat kun asiasta kysyin. Inssi ei kylläkään osannut tulkita koukun merkintöjä, tuossa oli jenkkikoukku joten siihen merkattu massa tietysti pienempi, eli oikeasti olisi pitänyt pienentää entisestään koukun merkintöjen takia.
Oletan, että tässä kohtaa yhdistemän kokonaismassa tarkoittaa kuitenkin punnittua massaa. Muutenhan tuo on ristiriidassa keskenään.
Eli käytännössä siis autoon saa lastata 569kg kuormaa. Mutta, jos perään iskee kärryn, jonka todellinen paino (akselin/akseleiden alla?) on sen 3500kg, niin autoon saakin lastata vain 429kg - aisapaino (!). (Tietysti huomioiden akselipainot, mutta niissä toki vielä liikkumavaraa maksimikuormassa.)
|