Näytä yksittäinen viesti
  #2083  
Vanha 25.03.2021, 19:55
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Pari päivää tuskailtu kohtuullisen monimutkaisen teho/potkurinsäätö mekanismin perussäädön kanssa, kyseessä Garrett TPE331 moottori. Tässähän on täysin mekaaninen kontrolli, kaksi vipua ohjaamossa joilla lentäjä hoitelee potkurin-, ja tehonsäädön. Nämä kaksi vipua/moottori jakautuu moottorin päällä luokkaa kahdeksaksi ja näitä liikutellaan about yhtäaikaa erisuuntiin. (toki siinä on pari linkkua jotka liikkuvat vain käynnistyksessä/sammutuksessa)

Säädöllisesti haastava, ja jos ei mene oikein niin välitön palaute lentäjiltä vähintään siitä että vivut on eri tasolla lennolla. Ja jos menee ihan v*tuiksi niin ei joko lähde käyntiin tai sitten tapahtuu ihmeitä lämpöjen yms kanssa.

Mulla on 22v kun viimeksi koskenut näihin ja nyt sitten toisen ukon pariksi moottorinvaihdon jälkeiseen rakenteluun, pikku hiljaa näiden olemus selkiytyy aivon sopukoista, ja pystyy hahmottelemaan mitä tapahtuu kun kääntää "tosta ja tosta"... korostan etten todellakaan ole se ykkösmies tässä mutta vanhoja muistelemalla pystyy olemaan avuksi kun ajatus on selvillä.

EDIT: tänään otettiin savut. Loppusäätöjä ajatellen kaikki pelas, yksi esitesteissä havaittu ongelma korjautui onneksi helpolla ventiilinvaihdolla. Pajalta tuli valmiiksi jumissa oleva vena joka ei testissä toiminut, irroitetussa moottorissa oli onneksi vena jossa vielä aikaa jäljellä ja sillä toimi.


__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.

Viimeksi muokannut AVRO : 26.03.2021 15:55
Vastaa lainaten