Näytä yksittäinen viesti
Vanha 19.03.2021, 10:19
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Aikalailla nupit kaakossa puhaltaa järjestelmä; kirkas auringonpaiste ja valkoinen hanki. Pakkanen vielä lisää tehoa kun hyötysuhde paranee lämpötilan alentuessa.

Eli nyt ei ole enää kuin neljä ongelmaa: marras-, joulu-, tammi- ja helmikuu. Samat ongelmat taitavat kummitella monessa muussakin asiassa.
Mulla Vattenfalilla tais olla niin, että ylituotannosta, jota väkisinkin syntyy huomattavasti ilman vaihenetotusta hyvitetään käsittääkseni tällä hetkellä kuukauden spot keskihintaan perustuen, mutta laskutus menee tuntikohtaiseen spot hintaan perustuen. Ylituotannosta tuleva hyvitys vähennetään seuraavista laskuista jos ei ole ollut ostoa. Ostoa pitää vuodessa olla enempi kuin myyntiä.

Olisiko siis näin jos sähköä tuottaa tarpeeksi tarmokkaasti, ei Vattenfalilta tulisi vuodessa kuin nimellinen lasku.

Itse saattaisin kovimpina talvikuukausina toimia kuin talkkari puulämmittäen kotona puukattilalla, mutta nestekiertoja ei täällä ole, eikä lämpöä tarvi pelkästään yhdessä paikassa.

Tänän vuonna vaikutti, että tammi- ja helmikuussa maalämpölämmittäjät veti pitkän korren, mutta esim. tänään auringon porottaessa kuivalla kelillä minun kaksi ilmalämpöpumppua hyrisee hyvin mallikelpoisesti.
Vastaa lainaten