Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZAU
Jonkinlainen lukko akseleissa on varaosakirjan mukaan, toisessa kuvassa irtonainen perämurikka.
|
Taannoin yritin etsiä Virosta Lada Nivaan tuommoista "Tappi lukkoa".
Toiminnaltaa (Käsittääkseni) samanlainen, kuin nuo "Lunchbox-" lukot: Molemmat puolet vetävät aina, mutta "lukko" päästää toisen vetoakselin pyörimään nopeampaa, kuin vetävä pyörä; toki toimii myös päinvastoin; jos molemmat vetoakselit haluaa pyöriä nopeammin, kuin iso lautaspyörä, niin lukitsee molemmat vetarit kiinni lautaspyörään/tasauspyörästön runkoon.
-> etuperässä varsinkin aiheuttaa puskemista, kun jäykällä nelivedolla käännyttäessä molemmat eturenkaat pyrkii pyörimään nopeammin, kuin tasauspyrästön kuoret: siis etuperä on silloin "Lukossa" ja puskeminen pahempaa, kun avoimella tasauspyörastöllä, koska avoimella jompi kumpi pyörähtää sutia, ja toinen ohjaa silloin... (siis myös takarengas/-renkaat voi lipsua)
Tuota "Lunchbox-" lukkoa käytetään mm. traktorin etuperässä vakiona:
mm. Zetor 7745, ja kuulemma tuo "automaatti" lukko toimii ilman ongelmia
P.S voikohan tämä putkirunkoinen olla noin kevyt? itsekkin alussa mietin, että paljonkohan painoa tulee, sillä nuo akselit eivät varmaan ole ainakaan kevyemmät, kuin esim. toyota HJ-61 lukkoakselit.
Ja Lopuksi vielä: Iso Peukku!