Näytä yksittäinen viesti
  #132  
Vanha 05.03.2021, 20:55
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Pakettiautoluokassa on se joku 500kg kantavuusraja. Mitä tapahtuu jos maasturia on rakenneltu niin että kantavuus jääkin tuon alle ja sen joku mittaa katsastuksessa tai ratsiassa?
Muutoskatsastuksissa autoja punnitaan.
Ja omakohtaista kokemusta on, että moottorin muutoskatsastuksessa auton omamassa suhteessa kokonaismassaan meni hilkulle, niin otettiin puskuria ja sisäverhoilua pois, ym. joista painoa vain vähänkin saa irtautettua.
Ja tuo nimelliskantavuus pitää saada puntarille näkyviin.
Ja kannataa huomioida myös istumapaikkojen lukumäärä, nimelliskantavuus+henkilölukua kohti oleva 70 kg (vai oliko se 75 kg) per istumapaikka vaatimus, (ajoneuvon omamassa sisältää kuljettajan).
Jos siltikään kantavuutta ei saada tarpeeksi, niin sitten ajoneuvoluokan muutos h-a:ksi, mahdollisia vero seuraamuksia, jne.

Mutta pieni mutta. Omassa autossani oli tilanne, että massoja laskettaessa "uhkaili" jo, että autosta tehdään yksipaikkainen p-a tai muutetaan h-a:ksi. Se mutta, löytyi pieni porsaan reikä, vaikka muutoskatsastus tehtiin 2006. Niin muutoskatsastuksessa voitiin käyttää sen vuoden pykäliä, kun auto on ensimmäisen kerran hyväksytty p-a ajoneuvoluokkaan, tässä tapauksessa 1984, jolloin nimelliskantavuutta ei ole ollut käytössä, ja sain pitää kaikki istumapaikat ja p-a statuksen.
En ole tutkinut onko pykäliin tullut muutoksia, pitääkö nykyään tulkita aina uusinta pykälää vai voiko käyttää ajoneuvon historiaan viittavia edellisiä hyväksyntä vuosia.



Perus vuosikatsastuksessahan useammissa iskari testereissä/jarru dynoissa on puntarit, että kyllähän katsurit painojakin seurailee.
Mutta autossahan voi olla kyydissä tavaraa, että ei ole tyhjä.
Jos menee max kokonaismassa tai max akselimassa yli, niin pitäisi katsurin sen verta puuttua asiaan, että nostappa kyydissä olevaa tavaraa pois.

Ei kai mikään laki kiellä kuitenkaan katsastukseen ajamista, jos on lain sallima määrä tavaraa autossa.
Nimelliskantavuutta on mahdoton todeta, jos/kun kuormaa on kyydissä.
Ajatellaan vaikkapa yrityksillä olevia autoja, joissa työkaluja ja varaosia kyydissä, ei kukaan niitä katsastukseen tyhjää.



Maantiellä poliiseja kiinnostaa vain kokonaismassa/akselimassat/ylikuorma.
Vastaa lainaten