Näytä yksittäinen viesti
Vanha 27.02.2021, 21:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

vähän ohi aiheesta: Minullakin on tuollainen superkempomat

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
Nyt kun täällä on todellisia asiantuntijoita niin voisiko joku paljastaa nuo loputkin namikat mitä tuossa minun Kempissä on?

https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=235491

Olipas jotenkin tekemätön paikka saada tuo kuvana ipadillä.
Tuohon sinun Super Kempomaattiin (150A?) on varmaan jälkikäteen laitettu euroliitin?
Minulla molemmissa koneissa (toinen varaosina) on kiinteä kaapeli, joka on lyhyehkö; mutta hitsaa mukisematta terässpiraali lankajohtimella 0,6 lankaa (nyt ollut varmaan 5 vuotta 0,8).

Kuten -JiiPee- jo kirjoitti, tuo -80 luvun superkempomat oli aikaansa edellä monessa suhteessa; Ulkomuistista: Elekrtoniikalle ja vetomoottorille oma verkovirtamuuntaja, täysin elektonisesti ohjattu hitsausvirta, ja jotain takaisinkytkentääkin: 0,6 ja 0,8 langalla voit hitsata niin pienellä jännitteellä, että muilla samanikäisillä "valovirtakoneilla" ei onnistu.
Ja toimii pitkillä jatkojohdoilla, ainoastaan maksimi virta kärsii.
Jonkin verran olen hitsannut puhtaalla argonilla sekä hapokasta että alumiiniä (teflon?lankaputki, 1,0 almg-lanka, napaisuuden kääntö puuttuu) ja tehot loppuu alumiinissä yllättävän äkkiä....

Ja minun koneessa on sellainen vika/ominaisuus, että molemmat lisälaite paneelit ei voi olla kytkettynä yhtäaikaa, siis kaukosäädin paneeli on kytkemättä, liitin koneen sisällä tuossa SB200 modulissa.
Molemmista koneistani puuttuu tuo 12v/24v +kaapeli, ja aina kun käytän virtasuutinta akun lataamiseen tms. niin nostan langan vetorullan vastinkappaleen ylös. (siis tämähän on varustettu yhdellä vetorullalla, johon lankaa painaa vapaasti pyörivä pyörä.)

Latausvirtaa antaa täysillä maksimissaan muistaakseni noin 80 Amppeeria/15+ volttia, 24v/30+ volttia. apuvirtatoiminnolla paljon enemmän, katossa hehkulamput himmeni huomattavasti....

Tuo kaukosäädin tosiaankin mahdollistaa langan ja jännitteen/virran säädön lähes nollasta maksimiin. (kätevä, kerran olen kokeillut kaverin koneessa)
Toinen lisävaruste, mikä olisi kannattanut hankkia, on hiilen pidin: pystyy lämmöllä kutistamaan peltiä, ja antamaan "kuumia"

siis Super Kempomat painaa n.50 kg ja on -80 luvun tekniikkaa, ja vasta nämä vuosikymmeniä uudemmat invertteri mig:it tuovat merkittävää parannusta 230v ("valovirta") koneisiin.
Vastaa lainaten