Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 27.02.2021, 19:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yleisellä tasolla tuon ikäluokan japseista


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Inhuman Näytä viesti
Terve

Itsellä on pienenä projektina tuollainen SJ410 vuosimallia -82
Paljon en ole autolla ajanut, mutta ajamalla se vietiin talliin.

Nyt kokeilin siirtää sitä ja starttasin normaalisti. Startti jäi pyörimään tyhjää, vaikka virta-avaimen väänsi OFF asentoon.-> Akku irti -> akku takaisin ja taas kokeilemaan, sama homma. Saa lopettamaan starttauksen, jos muutaman kerran käyttää "virta-asennossa" ja kääntelee starttiasentoon.

Tästä päästään seuraavaan ongelmaan, -> että auton sai pysymään nyt käynnissä, täytyi starttia pitää pohjassa. Heti jos avaimesta päästi irti, niin auto sammui.

Auto on käytännössä vain seisonut ja hajonnut itsestään.



Muuta muutosta ei ole tapahtunut kuin laturin olen siihen edellisen käynnin jälkeen laittanut paikalleen. Kokeilin toki myös ilman laturia nytkin.

Olikohan nyt tarpeeksi epäselvästi selitetty, mutta mistä päin osaisi vikaa lähtä hakemaan? Virtalukko? Startti? joku johto irti?

(-Startti on aikaisemminkin pyörinyt tyhjää, mutta lopettanut kun avaimesta päästänyt irti ja uusi startti odottaa pöydällä.)


Edit: käytännössä siis vaikuttaisi, että auton sytytysvirta kiertää ainoastaan starttiasennon kautta. Olisko tähän sähkökaaviota?
Jos startti jää "päälle", niin yleensä vika startissa; vaihda se, kun kerran uusi odottamassa. (esim. jos solennoidin sisällä ruostetta, taikka vivut ruosteessa startin sisällä, jousi ei jaksa palauttaa)

Ja jos auto sammuu heti, kun löysää avaimesta: kun sammuu, niin syttyykö Öljynpaineen merkkivalo?
Onko/onhan sytystyspuolan päällä semmoinen keraaminen etuvastus? jos on, niin startatessa sähkö johdetaan suoraan puolalle, ja kun heitetään starttaamasta, sähkö tulee etuvastuksen kautta: siis jos etuvastus palanut, niin käy ainoastaa startatessa.
Toki voihan sähkö jäädä välille muuallekkin, esim. virtalukon pohjaan, tai palaneeseen sulakkeeseen, mutta yleensä silloin öljynpaineen merkkivalo ei pala.
Vastaa lainaten