Viestiketju: NV 247 NP 249 tilalle?
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 24.02.2021, 22:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GC-93 Näytä viesti
Laitoin -93 v8GC 242 jakiksen 249tilalle eli purin molemmat ja vaihdoin Boorikappaleen 249>242
Ei siellä mitään boorikappaleita ole missään, terästä ja alumiinia kaikki Input gearin voi vaihtaa, mutta sekään ei ole ihan yksioikoinen juttu koska mm. hammasleikkaus vaihtui erilaiseksi n.1994 puolen välin jälkeen valmistetuissa laatikoissa. Eli se vaatii silloin koko etulohkon + planeetan + sisääntuloakselin vaihdon. Samoin sisääntuloakseleita on tämän ajan Jeepeissä kolmea eri pituutta, kahdella eri spoorimäärällä, lisäksi vielä input gearin laakerikaulan ja käytetettävän laakerin leveys vaihtelee.

Lainaus:
ja mun mielestä kannatti,avoimella tasurilla menee hangessa aivan hyvin eli mökille yli kilometrin matka auraamatonta on mennyt vielä ennen näitä viime sateita.Ja maastolla menee paremmin kun visko 249llä meni samoilla reiteillä.
Olen ollut niin XJ:llä kuin ZJ:llä lukemattomia kertoja jumissa 4 full time asennolla aivan typerän helpoissa paikoissa, kun ei se avoin neliveto vaan toimi aina kuten pitäisi. 249:n visko on ihan ylivoimainen full timeen verrattuna lumella ja jäällä, mutta toki 242:ssa 4 hi part timella kulkee oikein mukavasti mutkissa puskemista lukuunottamatta.

'96-'98 249 on kiinteällä hitaalla puolella, joten niissä ei ole mitään eroa etenemisessä 231 tai 242 pikkupuoleen. Uudemman 249:n nopea puoli muutenkin ainakin omaan makuun paljon mukavampi kuin vanhempi, koska uudemmassa lähes kaikki veto menee normaalisti vain taakse, etutassut tulee mukaan kun takarenkaat sutaisee. Eli kulkee mutkat kevyemmin, ja liukkaalla kääntyy mutkaan eikä puske kuten vanhempi, tai 231/242:n part time.

Itselläkin on '98 249:n tilalle vaihdettu 242, lähinnä takavedon ja nopean kiinteän nelivedon takia. Harmi ettei 242:n jatkuva nelikko ole viskolla vaan täysin avoin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten