Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888
Lohkolämmitin sanoi sopimuksensa irti ja ajattelin laittaa mieluummin letkulämmittimen kiertovesipumpulla kuin ostaa uuden lohkiksen.
Kertokaapas viisaammat minkä merkkinen ja mallinen kannattaisi ostaa ja minkä letkun välissä se toimisi parhaiten?
Yhtään ei haittaisi jos Defan tai Calixin piuhat sopisi siihen.
|
Noille letkuille ei tahdo löytyä hyviä paikkoja:
Tuo imu/kylmän puolen letku olisi hyvä saada mahdollisimman alas, siis lohkoo, niin saisi tasaisemmin lämpiämään.
Olikohan suodattimen jalassa/öljynjäähdyttimen rungossa paikkaa? (menikö kylmäkäynnistimen vahapatruunan letku suonne suodattimen jalkaan?)
Kuuman letkun laittasin takalämppärille menemään.
JA sitten voisi laittaa termostaatin lämppärin paluuputkeen, esim. 30-40 astetta, että käynnistää takalämppärin puhaltimen pienemmällä teholla.
Silloin kone lämpiäisi tuohon 30 asteeseen maksimissaan. (Näissä letkulämppäreissä ei taida olla enää termostaattia?)
Mulla oli hodarissa 5 kW Webasto ensin tuossa pää lämppärin kierrossa, mutta ahdisti vedenkiertoa, ja lämppärin teho kärsi, muutin takalämppärin kiertoon, toimi suht hyvin, toki kansi lämpiää hyvin, ja lohko öljynsuodattimineen huonommin. (siis neste kiersi käytännössä vain kannessa, vaikka Webaston vesipumppu varmaan 3x niin tehokas, kun tuon vanhemman, termostaatilla? olevan letkulämppärin, joka tuossa toisessa autossa)