Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 12.01.2021, 00:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jostain vanhoista viesteistäni löytyy tästä -20?C jännitteitä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
https://www.biltema.fi/veneily/venee...ele-2000042018
Tämmönenkin on toiminut moitteetta useamman vuoden. Hitusen halvempi kuin Motonetin versio, eikä merkkivaloa saa relettä palastelematta kauemmaksi...

Jos sitten haluaa ohjata siten ettei kytke vaikka pääakut latautuu, niin siihen ohjaukseksi riittää kun laittaa katkaisijan erotusreleen maajohtoon. Tällöin ei vie edes lepovirtaa (sitä 10mA minkä muuten ottaa) eli ei pitemmässäkään tauossa pura akkua...

Oli kyllä hyvä, kun piti keksiä joku ratkaisu pääakun ja Eberin akun välille. Silloin ei hintakaan ollut kuin 25,90€, nyt on sen seittemän euroa enemmän...
Siis tuo bilteman erotusrele, olisko ollut vielä halvempi kuin "JasuT"- llä, tuli testattua, ja toimi todella hyvin myös pakkasessa.
Ja lämpimässä samoin. (siis kytkennät irti- ja päälle-) vaihteli lämpötilan mukaan, kuten kuuluu.
En muista, oliko silloin ilmoitettu: Max virta 125A. (vai olisko ollut pienempi?) mutta hyvin on kuulemma toiminut.

p.s Jos Matkailuauto-/ vene- kestää olla ilman sähköä, niin silloin kannattaa laittaa päävirtakytkimet, molemmille akuille.
Muutaman tuollaisen olen laittanut kuorma-autoihin ja tela-ajoneuvoista traktorien kautta veneeseen:
https://www.puuilo.fi/bl-paavirtakatkaisija-12v-500a.

Löytyy muualtakin, kuin puuilosta.

Mutta tuo on hinta-laatu suhteeltaan huomattavan hyvä, yksikään päävirtakytkin ei ole kipeytynyt liian jännitteen, eikä -virran takia, Mutta vettä, varsinkaan merivettä tuo ei kestä kovinkaan pitkään....
Vastaa lainaten