Itse käyttämäni metodit:
- Päävaihteistosta vaihdekepin irroitus ja öljyn täyttö vaihdekepin reiän kautta. Toimii 100% eikä yleensä tarvitse, kuin pari ruuvimeisseliä, sopivat hylsyt ja vähän huolellisuutta sisustan purkamisessa. merkistä ja mallista riippuen ehkä jotain torxeja. Plussana voi halutessaan täyttää laatikkoon enemmän kuin täyttöproppu antaa periksi. Myös plussana jos joku älyttömän kokoinen pakoputki menee vaihteiston vierestä, niin ei aiheuta sen kummempaa hätää täyttöpropun tilan kanssa. Tämähän toki toimii vain autoissa missä moottori on "oikein päin"
- Toyotan etuvetoisissa joku aika iso letku + letkun päähän sopiva ratti = yhdistelmä millä saa yläpuolelta täytettyä vaihteistoöljyt etuvedon laatikkoon
- 6mm? letkua joku pätkä ja 5mm poranterä. 1l Purkki vaihteistoöljyä, poralla 5mm reikä korkkiin ja 6mm letkun saa survottua reikään. Jossain versiossa jopa liimasin tiivisteliimalla letkun pään korkkiin, mutta pitänee ilman liimaakin. Tolla saa puristeltua perään ja jakolaatikkoon öljyt litran purkista, mutta öljypurkkia pitää pitää jonkun lämmittimen edessä tai tehdä operaatio kunnon kesäkelissä ja letku ei missään nimessä saa olla kovinkaan pitkä. Muuten ei purkin lytistyessä kasaan pääse ilmaa takaisin purkkiin päin
-
https://www.puuilo.fi/peraoljypumppu...BoCLRQQAvD_BwE
Toikin on testattu. Vaatii modifiointia imuputkeen: imuputki ei ylety lähellekkään säiliön pohjaa ilman, että siihen tekee jatkon. Muuten todella ylivertainen laite laittaa öljyä paikkaan, johon ei kerta kaikkiaan irtopurkilla mahdu. Syöttöletkussa on koukku joka pitää syöttöletkun täyttöpropussa paikallaan, eikä itse tarvitse keskittyä, kuin pumppaamaan kahvalla lisää öljyä sisään. Miinuksena tarvitsee auton alla normaali 2000 luvun nelivetohiluxin verran tilaa.
- Esim. Mag1 merkkisissä peräöljypurkeissa on kaatonokka purkin kannessa, minkä auki leikkaamalla saa öljyt suoraan perän täyttöpropusta sisään.
- Aika monessa kytkettävässä nelivedossa jakolaatikon täyttöproppu on niin hyvin selvillä vesillä, että sinne mahtuu työntämään öljyä juuri edellä mainitulla letkupatentilla tai ihan pullosta missä on jota kuinkin valmis nokka.
-
https://www.puuilo.fi/oljynvaihtopumppu-12v Jotain tota vastaavaakin keksintöä olen käyttänyt vaihteistoöljyn pumppaamiseen. Toimi yllättävän hyvin todella viileässä syyskelissä. Miinuksena öljyn vaahtoutuminen ja se, että tuo ei tosiaan kestänyt kuin pari käytttökertaa kylmillä öljyillä. Joku tiiviste kyrvähti ja öljyä alkoi hikoilemaan pumpun päästä. Tätä nykyä en edes tiedä ko. pumupn sijaintia...
Kaikissa näissä yhteistä on se, että alle kesäkelin (~+20C) öljyn juoksevuus vaikeuttaa operaatiota todella paljon. Kannattaa siis todellakin panostaa vaihteistojen ja perien öljyasioihin kesällä!