Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex
Elektroniikka-asiantuntijoille kysymys. Kuumailmapuhallin kyrvähti täysin mykäksi, eikä sisältä mitään tuon kummoisempaa teknologiaa löytynyt, joten mikähän komponentti noista vois olla syyllinen? Lähes käyttämätön parin kympin paskahan tuo vehje on, että ihan sama vaikka nakkais roskiinkin, mutta jos tuo nyt jonkun muutaman sentin komponentin vaihdolla alkais taas rokkaamaan...
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234215
|
Mitä siinä moottorin kyljessä lukee? Tarrassa vähän pilkistävä DC antaisi olettaa, että on tasavirtamoottori. Piirilevyllä olevat neljä pienempää diodia (D1-D4) ovat varmaankin tasasuuntaussillaksi kytketty, eli moottori voisi olla 230 V tasavirtamoottori.
Isompi musta pötkylä voisi olla isomman virran kestävä diodi, jolla on tehty "hinnat alkaen" tehon puolitus, eli ykkösteholla laite käyttää vain vaihtovirran toisen puoliaallon ja kakkosasento ohittaa sen diodin (täysi teho). Sen isomman diodin alla oleva merkintä voisi kertoa jotakin; onko siinä Dnumero vai Znumero?
Jos koko laitos on mykkä, eli moottori ei pyöri, eikä vastuskaan kuumene, niin olisiko kytkin rikki? Vastus kyllä palaa äkkiä, jos puhallin ei toimi, joten vikaa voi olla siis sekä vastuksessa että moottorissa, tai siinä moottorin tasasuuntaussillassa. Mittaamallahan se selviäisi. Jos mittaat, niin varovainen pitää olla, kun on paksun sähkön elektroniikka kyseessä. Diodien jälkeen mitataan yleismittarin tasajännitepuolella, mielellään 400 V kestävällä alueella. Kytkimen ympärillä on vaihtovirtasta, eli mittarin AC-jännitepuolella mittaus. Kytkintä voi mitata myös johtavuusmittauksena (jos mittarissa on "piippari") tai pienellä vastusalueella, kunhan verkkojohto on varmasti irti pistorasiasta.
Jos se kaksi kymppiä maksaa, niin ihan harrastushommaahan sellaisen tutkiminen, saati korjaaminen kyllä on. Itse laittaisin sen luokkaan "kun ei ole muuta tekemistä"

Omalla vastuulla sitten...