Näytä yksittäinen viesti
  #486  
Vanha 22.11.2020, 17:06
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Sorvillinen kaveri, niin ilma sylkky syntyy 2 kpl alumiini putkesta (jos ei halua peltiä) ja parista o renkaasta
Eipä ole sorvia... Eikä täältä syrjäkyliltä löydy suoraan mitään harvinaisempaa osaa eli pitäisi erikseen tilata. Toisaalta sopiva hydraulisylinteri maksaa ~200, joten ei pahemmin kannata alkaa teettämään sellaista. Hydraulisylinterin etuna on paineenkesto, sen kanssa eit tarvi miettiä kestääkö. Ei tosin ilmasylkynkään kunhan se on oikein tehty, mutta jos itse tekisin niin siitä ei ole takeita. Huonona puolena ehkä sen nihkeähkö vapaaliike, voi olla ettei luukun paino riitä laskemaan sitä alas.
Tuollainen 1-2/3 venttiili olikin mielessä. Tai ehkä ostan suoraan kahdella lähdöllä jos tarvii ilmaa molempiin suuntiin. Joihinkin niihin saa myös 230V keloja mankulle, jolloin ei tarvi 12V virtalähdettä. Viikkokellolla voisi kyllä 12 volttiakin ohjata, ainoastaan kello itse tarvii sen 230V.
Varoitus ääntäkin voisi ohjata viikkokellon toisella kanavalla. Sen voisi laittaa kytkemään jonkin äänimerkin minuuttia ennen luukun sulkeutumista. Se äänihän nimenomaan pitäisi tulla ennenkuin sylinterin hana aukeaa. Pieni ongelma on ohjelmoinnin vaiva kun muuttaa ruokinta-aikoja. Sikäli viikkokello ei ollut hyvä valinta, kun pitää kaikki ajat aina kopioida jokapäivälle.
Ei heppoja tosiaan oman onnensa nojaan jätetä vaikka ruokinta toimisikin automaattisesti, en siksi meinannut kompuraa laittaa kellon taakse. Koronan takia nyt itseasiassa on hyvinkin aikaa hoitaa niitä enkä siksi ole hätäillyt tämän projektin kanssa.
Mulla on yksi joutilas hydraulisylinteri 63mm männällä. Se on hieman lyhyt tuohon hommaan, mutta ajattelin sillä kokeilla alkuun. Sitten näkee liikkuuko se alas omalla painolla ja miten äkäiset liikkeet sillä ylipäätään on.