"Kosken mielestä tienpito on osa liikenneturvallisuutta ja pääväylien lisäksi myös sivuteiden kunnosta pitäisi pitää parempaa huolta."
Savipohjainen soratie kun menee pinnasta märkänä jäähän voi olla luvassa erittäin liukasta menoa. Mikään määrä kunnossapitoa ei muuta sitä tosiasiaa, että veden jäätymispiste on 0 astetta ja jos ympäristössäkin on maa kuurassa voi olla odotettavissa, että märkä tienpinta voi olla myös jäässä. Ja voi se olla jäässä, vaikka ei kuuraa missään näkyisikään. Asfaltillakin jos on mustaa jäätä, ei nastat juurikaan lisää pitoa verrattuna kitkarenkaisiin, kun ei ne sitä tien pintaa kuitenkaan niin paljoa riko, että siihen paikkaan kesä tulisi missä pyörä sattuu tyhjää pyörähtämään. Omasta mielestäni selkein ero nastan ja kitkan välillä on juurikin semmoinen selkeä jääkerros jonka päällä vielä ripaus sulaa vettä. Silloin nasta on selkeästi parempi hallittavuuden kannalta, mutta oikeaa tilannenopeutta se ei juurikaan korota. Itellä on ollut aina nastarenkaat talvella henkilöautoissa, pakettiautoissa ja kevytkuorma-auto pickupissa kunnes viime talven ajoin nastattomilla Nokian Rotiiva AT:lla kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. En jäänyt painavassa autossa nastoja kaipaamaan varsinkin kun tuntuu siltä, että jarruttaessa jos pyörät menee lukkoon niin nastat ei siinä tilanteessa auta niin suuresti. Tietty nyt kun ton möläyttää, niin tänä talvena varmaan tulee joku tilanne missä auto suurin piirtein paikaltaan imeytyy sivusuunnassa tien kallistukseen päin vesijäällä suojakelillä.