Automaattilootien öljyssä on itse asiassa vähän sama ominaisuus, uutena ne on liukkaampia ja toimii kuten kuuluu. Pikkuhiljaa ne alkaa "tervaantua" ja niissä on pitoa vähän liikaakin, ja toisaalta muutkin ominaisuudet kärsii. Jos ajaa liian pitkään likaisilla öljyillä niin kuluttaa automaatin kitkapinnat.
Sitten kun vaihdetaan tuoreet liukkaammat öljyt niin jo vikaantuneet pakat alkaa luistamaan. Sitten todetaan että öljynvaihto rikkoi automaattilaatikon, vaikka syy on siinä että ajettu vanhoilla öljyillä aivan liian pitkään.. Automaattilaatikoiden öljyissä tosin käsittääkseni on muutenkin jonkinmoisia erikoisominaisuuksia kitkaan liittyen, niissä on kitkalisäaineistusta, peseviä aineita yms., ja ne on optimoitu kunkin lootavalmistajan omien tarpeiden mukaan.