Näytä yksittäinen viesti
  #13  
Vanha 27.10.2020, 21:46
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Tuntuu tuo kulujen laskeminen olevan monelle hepreaa.

Sähköauto vaatii kulkeakseen sähköä ja se maksaa kotitöpselistä siirtomaksuineen kaikkineen karkeasti 0,15€/kwh.
Tesla model S tasoinen auto vie karkeasti 25kwh/100km ja latauksessa on pieni häviö luokaa 15-20%. Lasketaan 15% niin tulee n.29kwh/100km. Tällöin 100km maksaa 4,35€. Vertailuna vaikka vastaavan tasoinen F-korinen 530d bmw joka kuluttaa sen 7,5l/100km ja nafta maksaa sen 1,2€/litra tällä hetkellä niin kuluiksi tulee 9€/100km. 20tkm vuosisuoritteella sähköautolla säästää 930€ vuodessa eikä mitään yllä huudeltua koko polttoainekulua eli 1800€.

Asiahan kääntyy vielä ihan päälaelleen jos käyttää teslan supercharge asemia eikä ole oikeutettu ilmaiseen lataukseen. Tälläin kwh maksaa 0,24€ eli 100km maksaa n7€ ja säästöä vuodessa tulee enää 400€.

Jos vuodessa ajaa 30tkm sähköauto alkaa kannattamaan enemmän säästö on silloin 1400€ tai 600€ ja kertaantuu tietenkin kilometrien noustessa.

Sitten nuo ylläpitokulut. Alustan osia menee molemmissa käytännössä vastaava määrä, mutta sähköauto on renkaille raskaampi joten rengaskulut on suuremmat.
12v järjestelmään liittyvien sähkövikojen kanssa polttomoottoriauto vie mitä suurimmalla todennäköisyydellä voiton. Taasen sähköauton akkuongelmien hintalappua ei tiedä vielä kukaan. Akuthan koostuvat vaihdettavista kennoista ja mitä omiin korviin on hintoja kantautunut niin kennon hinta liikkuu 200€ kieppeillä ja yksikin rikkinäinen kenno aiheuttaa akun kyykkäämisen. Käytännössä kuitenkin kaikkia sähköautojen akut ovat vielä takuun alaisia niin tähän ei ole vielä kehittynyt jälkimarkkinaa koska kysyntä on nolla.

Sähköautosta puuttuu kokonaan polttomoottorin viat, mitä jossain malleissa riittää anturi,öljynkululutus,ketjunkatkeamis vioista alkaen murheeksi asti.
Ei siis ole väärin väittää että sähköauto vaatii vähemmän huoltoa ja huoltoon menee vähemmän rahaa. Kannattaa myös muistaa että perusjamppa maksaa äkkiä öljynvaihdosta 200€ siinä missä me itse tekevät teemme sen 40€ rahaan. Huoltokuluja verratessa kannattaa ottaa sekin huomioon.
Esim 120tkm matkalla polttomoottoriautoon tulee 4 huoltoa joiden keskihinta on äkkiä luokkaa 400-500€ ja kuluja kertyy 2000€. Sähköversioon ei tällä välin tule huoltokuluja.

Lyhyesti siis. Kulut hämäävät ja niihin liittyy paljon muuttujia joten yhtä oikeaa vastausta ei ole. Sähköauton kulujen kohdalla on vielä monta kysymysmerkkiä koska tekniikka on uutta ja takuu kattaa. Asiaan kannattaa perehtyä jos kiinnostaa ja jos ei kiinnosta niin antaa olla. Tekniikka joko yleistyy tai ei, mutta tällä hetkellä buumi on kova, tulevaisuus näyttää miten käy.

Itse ajan dieselillä ja ajan vuodessa paljon. Nyt jos olisin uutta autoa ostamassa ja budjettini olisi 50-100t€ niin olisi tesla kovilla. Siitä hintaluokasta sähköautot ovatkin vallanneet alaa. Taas jos katselisin autoa hintaluokassa 5-30t€ niin en edes katsoisi sähköauton suuntaan koska säästöt ovat vielä pieniä nähden suurempaan ostohintaan.

Asioissa on montaa kanttia.

Ja jos on isomman hintaluokan pelissä niin sanokaas yksikin 140t€ uusi auto jonka suorituskyky on 0-100kmh 2,1sekunttia ja varttimaili 9sec.

Ja mitä sähkö maasturiin tulee niin eikös välitön teho ja heti nollakierrokselta tuleva maksimivääntö ole vain hyvä asia?

Viimeksi muokannut Hcet : 27.10.2020 22:29
Vastaa lainaten