Näytä yksittäinen viesti
  #18  
Vanha 21.10.2020, 19:43
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Meillä oli käytännössä pelkkiä aliupseereita ja kokelaita Riihimäellä Elektronisen sodankäynnin kurrsilla Viestikoulussa, itse upseerikokelaana. Sotaharjoituksessa moottorimarssilla useita kertoja ympäriinsä pyörittyämme ja monta kertaa jossain kapealla hiekkatiellä kuorma- autoilla uukkareita tehtyämme minulla vähän niinkuin paloi käpy siihen hölmöilyyn. Joukkueen kouluttajana toimi vänrikki johtoautossa, joka ei ilmiselvästi osannut suunnistaa.
Totesin omalle apukuskille taas yhtä uukkaria tehdessä että meidän auto jää nyt hetkeksi poikittain tielle ja käyn vähän juttelemassa luutnantille.
Ladoin melko suorasanaiset kommentit johtoautoon siitä miten helvetin typerää tämä homma on, ja jos ei kerran löydetä perille niin ehdotin että ajetaan maastokuorma- autot tien sivuun ilmasuojaan ja näiden autojen miehistö (kaikki siis käytännössä alik./ ups.kok.) pitää vartiota autojen vierellä taisteluvarustuksessa. Johtoauto käy tiedustelemassa oikean reitin ja tämän jälkeen hakee mska:t mukaan. Luutnantti murisi jotain, näytti kiukkuiselta ja käski minut autoon ja kääntämään auton ympäri tien suuntaiseksi.
Jatkettiin matkaa muutama sata metriä, autot tien sivuun ja vartio pystyyn. Johtoauto hävisi puoleksi tuntia jonnekkin, palasi ja otti meidät mukaan. Ajettiin perille ja asemat pystyyn.
Tämän jälkeen luutnantti määräsi minut yöksi kipinävartioon + kiertovartioon, ja totesi että huomiseen siirtymään vaihdetaan kuski. Sitä taisi jotenkin ottaa luonnolle että kävin ehdottamassa erilaista toimintamallia moottorimarssilla.


En yhtään ihmettele, jos perus miehistön juuri koulutettu varusmieskuski joka sattuu vaikka olemaan vielä hieman arempi kaveri ei uskalla tehdä omia päätöksiä paikassa, missä oikeasti pitäisi olla joku valvomassa esim. tasoristeyksen ylityksen turvallisuutta.
Se että intin autokoulussa todetaan koulutuksessa että auto ei liiku ilman näyttäjää jos ei itse näe, niin ei se aina käytännössä toteudu vaan huutoa voi saada jos auto jää seisomaan. Omasta inttiajasta on 20 vuotta, mutta tuntuu että ei ne asiat ainakaan ennen Raaseporin turmaa ollut mennyt kauheasti eteenpäin tuolta osin.

Varsinaisesti tässä Raaseporin keississä vituttaa tuo kyseisen jutun täysääliö syyttäjä. Tuntuu että ei sillä ole kaikki muumit laaksossa.
Varusmieskuski on saanut aivan riittävästi paskaa niskaan ja syyllisyyttä siitä että hänen kuljettamansa auto joutui onnettomuuteen missä kuoli monta palvelustoveria. Se jannu tarvitsee ennemmin voimia/ tukea kuin tällaista oikeuskäsittelyä.
Oleellisempaa käsittelyssä olisi puuttua noihin tiettyihin intin toimitatapohin, joukko-osaston/ yksikön turvallisuusupseeri(e)n toimintatapohin, joukkueen kouluttajan ja moottorimarssin vastuu- upseerin toimintaan, yms.. Sieltä se pääasiallinen vika löytyy, ei varusmieskuljettajasta.
Hyviä huomioita. Itseä ärsytti koska törmäsin tyyppeihin, jotka esiintyy johtajana, mutta pelkää, että nyt joku enempi natsoja omaava tulee moittimaan.

Sotaharjoituksessa oli tilanne, että teltan pystyttäminen meinaa viivästyä kun joku hassu ei uskalla päättää, että nyt telttaa pystyttämää tähän. Siis ei uskalla tehdä hommia kunnolla ja ajoissa kun pelkää, että joku tulee moittimaan.

Tämähän mistä nyt nämä muistui mieleen, on tosi ikävä tilanne.