Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe
Tuskimpa noilla muuta tekoa on, kun pyöräyttää ilman ja pölyn kiertämään suodattimen ympäri, jotta suodatin likaantuisi tasaisesti. Samoin tekee tuo muovihylsy, joka peittää osan suodatinelementistä. Saatais pöly jakautumaan tasaisesti koko suodattimen alalle.
Normaalistihan suodatin likaantuu eniten siitä kohdasta, josta ulkoilma tulee suodatinkoteloon. Joka valmistajalla omat kikkansa, jolla saadaan omasta tuotteesta hieman parempi kuin muilla. 
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin
Heh heh. Tarttuhan siihen joku.
Arpen teksti on totuus.
|
Olen vähän rassannut koneita, joita käytetään olosuhteissa, missä moottorin(kin) imuilmassa on paljon pölyä ja epäpuhtauksia, joko kasvinosia, turve- tai kivipölyä.
Ja niissä on nuo "Siivet" tosiaankin sitä varten että ilma saadaan kiertämään suodattimen ympäri: Keskipakovoima ajaa nuo ilmaa raskaammat epäpuhtaudet suodattimen koteloa vasten, ja siitä ne hidastuessaan laskeutuu kotelon pohjalle, josta ne voi poistaa....
Ja jos imuputkisto ilmansuodattimelle on ilman mitään "hidastetta" (siis mutkia siipiä tms) ja kohtaa suoraan suodattimen, niin suodatin voi jopa "kulua" puhki, kun maksimikuormituksessa imuilman putkiin osakuormituksilla kertyneet epäpuhtaudet lähtee liikenteeseen suuressa virtausnopeudessa; ilma kerkiää tekemään 90 asteen käännöksen, mutta hiekanjyvä tai männyn neulanen ei....
Ja tuohon osittain muovihylsyn peittämään suodattimeen:
Tuon muovihylsyn tarkoitus voi olla A) muodostaa staattista sähköä; siis pöly kertyy muoviin, ja valuu siitä suodadinkotelon pohjalle, kun kone ei käy.
B) kun suodatin tukkeentuu niin pahasti, että paine-ero hälyyttää, niin tuolla muovihylsyn sisällä on suodatinpintaa vielä niin paljon, että voi järkätä huollon.
P.s tuo "siipi" erottaa tehokkaasti vettä imuilmasta