Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 17.09.2020, 20:30
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 834
Perusasetus

Oliskohan toi voima.....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu, DC- vehkeet on ihan oma maailmansa. AC- moottoreilla on aika monta etua puolellaan.



Voi niitä vääntöjä verrata, ei toki suoraan. Katsotaan kulkineiden voimansiirron kokonaisvälitys liikkellelähtötilanteessa sekä moottorin tuottama vääntömomentti kulloisellakin kierrosnopeudella, ja lasketaan millainen vääntö vetäville pyörille on saatavilla.

Liikkellelähtöön tarvittava voima (ja myös tarvittava vääntö) pystytään laskemaan ajoneuvo(yhdistelmä)n massasta ja mäen jyrkkyydestä. Minulla on fyssan luennoista liian pitkä aika, en ala laskemaan
Yksinkertaisesti: Voima x varsi..... Eli vääntömomentti....
Josta voima lasketaan ....

Sähkömoottori.....Vääntö käyrä exponetiaaliaanen.
Ottomoottori ....Lineaarinen....
Kumpikin lähtee origosta, eli nollasta......
Ottomoottorissa pyöriessään, paikallaan ollessaan suuremmat massat mihin enemmän varautunutta liike-energiaa......tilanteen mukaan valittava välitys.
Ja kytkimellä valittava hetki kun se pyörintänopeuden, välityksen, ja pyörivien massojen energia vapautuu vetoaxulalle.....

Sähkömoottori lähtee nollasta ja pienet pyörivät massat..... Ja todellakin lähtee nollasta....
Siellä ei oon sit hittoikaan mistä saadaan alku boosti.
Paitsi......
Jos se osataan tehdä ajan funktiona ylikuormituksena mitä motti kestää....
Jolloin sähkömoottori pitää olla reilusti ylimitoitettu kinneriin......
Ja tyhjentää akkupatteristoo startissa huolella, joka vähentää toiminta aluetta.
Sekä normi käytös lisääntynyt paino vähetää myös toiminta aluetta.....
Valmistajan valinta mihin haluu panostaa.....
Jos perään lisätään vaikka 1500kg ja nousukulmaks 15 astetta tai vaikka vähemmän.
Pyttis ja Newtonin lait kunniaan....
Ja sähkömoottoreist myös voltti x käämi = pimeenä koko lääni, kaavat......

Että näin......

Silti sähkömoottori liikkeelle päästestään hakkaa otto-moottorin.

Viisaammat valistakoon....

Eli kysymys kuuluu....
Sähkövehkeissä....
Moottorin mitoitus.
Säädön mitoitus.
Käytettävän voiman mitoitus.....
Ja kaikkien näiden takaisinkytkennät......
Jotta tiedetään miten optimoidaan.....Olllan stabiilis tai labiilis.....

Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 20:59
Vastaa lainaten