Viestiketju: 88 Mitsubishi L200
Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 10.09.2020, 21:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kitkalukko on.

L200 lukosta ei kokemusta, mutta yleisellä tasolla:

Näyttää tyypilliseltä levylukolta.(2 levypakkaa, molempien poskipyörien päällä omansa), siis tasauspyörästön pyörät, joihin tulee sisälle vetarin poori.

Siis joka toinen levy sisäpooreilla, jotka lukittuu tasauspyörästön poskipyörään.
Joka toisessa levyssä 4 kpl puolipallon muotoista uloketta ulkokehällä
Noita levypareja on tyypillesesti suuruusluokkaa 2-3 per puoli.
Toiset levyt voivat olla jopa jonkinlaisella kitkapinnalla, en muista olisko japsit käyttäneet.... Japseilla usein toinen levy ns. kuvioitu.

Ja toiminta perustuu siihen, että tasauspyörästön hampaat on kolmion malliset;
Siis kun voima tulee lautaspyörästä tasuspyörästön kuoriin, ja siitä pikkupyörien akseliin, niin akseli vääntää (pyörimätöntä) hammaspyörää säteen suuntaan, ja kun hampaat on huomattavan "kolmiomaiset", niin tasauspyörästön pienet pyörät kiilaa "poskipyöriä" kauemmas: siis painaa levypakkoja voimalla yhteen.

Ja näyttäs tuossa keskellä olevan ns. esijännitys jousi laippoineen: siis jousi puristaa noita poskipyöriä kauvemmas toisistaan, siis puristaa pakkoja kiinni jo valmiiksi.

Tämä(-kin) lukko voi olla herkkä öljylle; siis kannattaa hakea tietoa, mitä öljyä pitää olla.

Nuo kitkalukot on ihan hyviä "normaalikäyttöön", mutta ristiriipuntatilanteet on niille "vaikeita"

Toki noita kitkalukkoja, ainakin toyota HJ-60 (minulla oli nimimerkin mukaisessa BJ:ssä vakio akselissa): Noissa kuvissa näkyy vetarien välissä "seinä"; tuon "seinän" sisässä on jousi, joka painaa noita "seiniä/lautasia" ulospäin, siis kiristävät esijännityksen.

Tuon jousen "kirraaminen" taikka jopa korvaaaminen toisella, taikka jopa lautasjousilla, vaatii jonkin verran tietotaitoa. (esim. legendaarinen """paksu prikka jousen alle""" voi tuhota lukon.

Minulla oli nimimerkin mukaisessa bj:ssä ensin kitkalukko takana, ja vapaasti pyörivä etuperä, ja sitten vaihtui väliaikaisesti: vapaasti pyörivä takaperä, ja mekaanin/100% kytkettävä lukko edessä.
Maastokelpoisuudesta katosi huomattavan paljon....
Vastaa lainaten