Viestiketju: Bj kysymyksiä?
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 20.07.2020, 21:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Herkistely vain ensiapua...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Berttaseni Näytä viesti
Kysytäänpä tässä taas apuja viisaammilta. BJ45 jossa HJ:n akselit, eli levyt edessä ja takana rummut. No ajattelin katsoa jarrut ennen kuin edes yritän viedä katsastukseen. Kuskin puolen pyörä irti ekaksi ja jarrupalat sain taisteltua irti. Näyttää siltä että ne ylemmät isommat männät jumitti mutta sain niitä herkisteltyä liikkumaan. Laitoin palojen tilalle lattarautaa ja painoin jarrua. Sitten taas kampesin männät sisään ja uudestaan. Nyt alkaa liikkua ihan ok. Mutta onko tästä varsinaista hyötyä vai pitäisikö nuo männät ottaa irti ym? Eli auttaako tuollainen herkistely? Ei jaksaisi enää rempata älyttömiä
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Auttaa. Ei muuta kuin leimalle lomps. Jos vielä jumii niin raottaa niitä kumeja ja putsaa ruosteet pois.
Noissa toyotan jarrusatuloissa on se ongelmana, että ne on tehty ruostuvasta raudasta/teräksestä;
Ja se ruosteen kannalta "paras-" paikka pesiytyä on juurikin nuo suojakumia vasten olevat pinnat: Siis siellä kosteus pysyy pisimpään, ja taitaapa kumissa olla rikkiäkin, joka aiheuttaa ruostumista.

Ja jos/kun noita kumia yhtään "raottaa" irroittaa tms, niin väliin kertynyt ruoste irtoaa, ja takuuvarmasti asettuu semmoiseen kohtaan, että pieni rako luikertelee tiivisteen ja metallin välistä....
Ja tuo rako oikein "imaisee" kapillaarilla kosteuden tiivisteen väärälle puolen, joten ruostuminen kiihtyy todella nopeaksi.
-> joskus taannoin ostin hj-60:sen, ja oli katsastettu pari kuukautta aikaisemmin, ja etujarrut oli hyvin saman tehoiset, olikohan ero 10 %?
Toiselle puolen oli laitettu uusi satula, ja toiselle puolen oli kasattu noista kahdesta satulasta toimiva.
-> 2 kuukauden kuluttua tuo vanhoista kasattu puoli jumi niin pahasti, että, että ei pystynyt ajamaan: nuo pölysuojan tiivistepinnat olivat paksussa ruosteessa, ja silikonirasvasta ei mitään jälkiä/merkkejä.
Vesi oli päässyt ruostuttamaan männän ja satulan pahasti, toki avatessa olivat kuivat, vesi oli poistunut "jarrujen hajun mukana" siis kävi niin kuumana, että jarrupalat haisi 50 km ajon jälkeen.

Jos Käytätte jarruja auki, ja suojakumit liikahtaa Männässä taikka satulassa, niin irroita kokonaan, että saat putsattua ruosteet pois.
Ja sitten kasaus Jarrusilikonin/-rasvan kanssa (Oliskohan tuo? https://www.motonet.fi/fi/tuote/6001...rrurasva-100-g, minulla jotain muuta, sinisessä metallituubissa, tarkoitettu juurikin tuohon jarrujen kumien voiteluun/tiivistämiseen)
Minä olen poistanut ruosteen suojakumien vastinpinnoista rapaamalla meisselillä/katkaistulla rautasanterällä, ja loput pois pienellä teräsharjalla, jota pyöritetään porakoneella.
Ja sitten silikonia hierotaan jäljelle jääneeseen ruosteeseen/karheaan pintaan muutaman millin leveämmälle alueelle, kuin mihin kumi asettuu. esim. rätillä. Samoin tiivisteen pinnat rasvataan.
Ja sitten ohut kerros, ja kumi paikoilleen. (silikoni tarttuu metalliin, ja ei päästä sitä ruostumaan, ja kun laitetaan asennuksen yhteydessä niin paljon, että pikkuisen tursuaa kumin alta pois, niin vedellä ei ole pääsyä suojakumin väärälle puolen.

Seuraavat "Hätäkorjaukset-" omalla vastuulla, ja nimenomaan ei tieliikennekäyttöön.

Ruosteen poisto jarrusylinterin ja -männän nesteen tiivistyskumin vastaisesta pinnasta:
Jos ruoste poistetaan sylinteristä/männästä kovakouraisesti/kokonaan, niin pintaan jää koloja, ja tiiviste ei tiivistä/pysy ehyenä.
Siis männät/sylinterit pitää uusia.
Jos uusia ei saa tms, niin vaihtelevalla menestyksellä olen tehnyt seuraavasti:
Ruoste "turvonnutta rautaa ja happea", siis pinta on yleensä koholla ehyestä pinnasta. Männän ruoste on kohtuu helppo hioa pinnan tasoon lasin päällä olevaa ohutta, 800-1600 öljyttyä hiekkaparia vasten.
Minä olen hionut ruosteen pinnan tasaan mäntää käsin pyörittämällä:
Siis mäntä etusormen ja peukalon väliin, ja mäntää painamatta vedetään ruostekohtaa hiekkapaperia vasten pikkuisen vinossa, esim. pölysuojan pää edellä, samalla pyörittäen.
Siis yhdellä "vedolla" saadaan mikroskooppiset naarmut noin kolmasosalle kierrosta, ja naarmut eivät ole kuin sorvin jäljiltä, vaan pikkasen vinossa... seuraavalla kieroksella mäntää vedetään toinen pää edellä, ja silloin mäntään saadaan mikroskooppisen pienet, ns. hoonausjäljet.

Kemiallisella metallilla en ole saanut aikaan kestävää korjausta; kemialliset metallit ei kestä jarrunestettä, varsinkaan paineistuskohdassa; siis siinä kohdassa, missä toinen reuna "paikasta" on satojen? baarien paineessa, ja toinen puoli normaalissa ilmanpaineessa.
Vastaa lainaten