Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jay75
Kyllä sylkkä täytetään aina ensin tavaralla ennen pumppaamista.
Jarrukilvet on oikein päin, kengäthän tulee niin että se "vahvistettu" osa tulee sylkän säädettävän pään päälle, kyllä ne sylkät on siellä rummuissa on kaikki oikein päin, ja 4 erilaista tilattu, ja tarkistettu että on myös erit.(Ainoa mikä tuli nyt tässä mieleen kun kävin mielessä näitä läpi että jouset taisi kyllä molemmat tulla "sisäpuolelle"(eikä niinkun kuuluu että etummainen sisäpuolella ja takimmainen ulkopuolella), asensin ne niin koska ne alunperin oli niin(vaikkakin nyt uudet kaikki).
Täytin pääsylkän alla olevista reistä (sensorit) nesteellä, tulppasin, ruuvasin lyhyet jarruputkenpätkät kiinni lähtöihin ja toiset päät säiliöihin, säiliöihin nestettä niin että paluut jää pinnan alle ja muutaman pumppauksen aikana kaikki ilma poistuu hetkessä.
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jay75
BJ40seni on vm.80, onko alkuperäinen Suomi-auto niin en tiedä?
SEN tiedän että on katsastettu viimeksi viime vuonna onnistuneesti edellisen omistajan toimesta 
Nyt ei enää mennyt, takajarrujen osalta...ja nyt siis vaihdettu takasylkät kaikki, kengät, jarrulinjat ja viimeisenä pääsylkkä(tämä on nyt vielä auki sopiiko tämä uusi sylkkä tähän konfiguraatioon..?), huomenna selviää miten paljon pitoa perässä on kun pääsee taas katsuri jarruja polkemaan 
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jay75
Wilwood venttiili, joo, sisään kun ruuvaa niin "pitäis" olla auki..?
Pyörädyno sanoo ettei anna tarpeeksi painetta taakse, vaikka venttiili täysin "auki", tai kiinni, kokeilin sitäkin..
|
Paljonko siellä takapyörillä oli jarrutustehoa (kN), ja eihän hiipunut silmissä, siis laskenut tasaisen varmasti parin- kolmen sekunnin taskastelujaksolla? Siis verrattuna etuakseliin edelleen (kN)?
-> painuuko jarrupoljin pitkässä jarrutuksessa?
Pistä dynolaput vaikka yv, tai kopioi tarkasti.
(aikaisemmin käsittääkseni takajarrut puolsi, nyt molemmat tehottomat?)
JOS otteessa lukee BJ-40 ja keulassa mekaaninen vinssi ja jakolaatikossa ulosotto niin lienee jokseenkin varmasti alkuperäinen suomiauto; Jos epäilyttää, pistä valmistenumero tai rekkari näkösälle, niin joku tarkistaa.
Ja BJ-40 rek. -80: ei silloin ole levyjarruja edessä, käsijarru kardaanilla jakolaatikon perässä.
Jos taka-akselin paineen säädin puuttuu, niin jarrut on takapainoiset, jos edessä levyt.
Ja kokenusta on, BJ-40, vm -76 pääsylinterillä ja hj-60 pääsylinterillä :
Poljinvoima kasvaa; siis kun bj-40 nuo alkuperäiset taka pyöräsylinterit, ja laitetaan ns. hj-60 levyjarrut: -> seurauksena on se, että jarrut on takapainoset. (parista bj:stä on kokemusta)
1.
Jos polkimessa (ilman ABS tms) tuntuu "rutinaa/tärinää" niin jarruneste siellä "soittelee" tiivistekumeja:
Ja kun kaikissa tuon ikäluokan Land Cruisereissa on pääsylinteri saman kokoinen, niin takapiirin (siis se tehoton, mistä jarruneste karkaa?) joko takaisin takapiirin säiliöön, taikka rutinassa siirtyy etummaisen kumin ohi etupiirin säiliöön.
-> jos takapiirin säiliön nestepinta pysyy samalla korkeudella, niin oletettavasti jarruneste siirtyy "rutinan" saattelemana takaisin takapiirin säiliöön?
Kolmas vaihtoehto on se, että se valuu jostain ulos! (ja neljäs, että takasäiliö vuotaa myös servoon.)
--> testaa paikoillaan, Moottori Käynnissä, että lisääntyykö neste etupiirissä:
- ime etupiirin neste säiniön pohjalta olemattomiin, että pinta on paljon alempana, kuin säiliön kiinnitysruuvin yläpinta, joka on "piripinnassa jarrunestettä" ja kun varovasti lähtee painamaan jarrupoljinta, niin pari tippaa valuu pultin reunan yli (etupiiri imee jarrunestettä tuon säiliön kiinnityspultin läpi...)
- kun jarrupoljin resonoi/tärisee tms. niin kaveri seuraa lampun kanssa, että valuuko nestettä etupiirin säiliöön lisää, jos takapiiri on kunnossa , niin nestettä ei siirry etummaiseen säiliöön.
Takapiirin vuotaminen takasäiliöön on vaikeampi juttu:
Nestemäärä, mikä aiheuttaa jarrutusvoiman dramaattisen alenemisen, on suuruusluokkaa 1 cm3.
- etusäiliö puolillaan, takasäiliö imetään tyhjiin säiliön pohjalta, moottori käynnissä lähetään painamaan rauhallisesti jarrua, kun jarrupoljin alkaa kevyesti vastustaa painamista, on säiliöön pippunut muutama tippa; ja kun aletaan painamaan kunnolla, siis kuin paniikkijarrutuksessa? vai milloin se poljin alkoi räpättää kuin ABS? ja nimenomaan silloin nestettä ei saa valua takaisin takapiirin säiliöön.
2.
helppo sekoittaa, kokemusta on
Takarummut väärin kasattu/säädetty/sovitettu. (taikka liian liukkaat jarrupinnat, en usko...)
Miten jarrut on kasattu?
Kun jarrukenkää painetaan jarrurumpuun, niin kun jarrukenkä pyrkii liikkumaan rummun suuntaan, niin painaako jarrukenkä Jarrusylinterin mäntää, vai sitä säädinruuvia vasten?
Ja sama peilikuvana? toisessa takarenkaassa?
-> kummassa päässä on pitemmälle tuota kitkapintaa; Männän vai säätöruuvin puolelta?
2.1 jarrurummuissa öljyä taikka jarrunestettä tms...
2.2 jos rummut on kuluneet, ja kengät uudet: siis rummun säde suuri, ja -kengän pieni:
jarrukengät ja rummut joustaa... siis jarru-/paine jää kenkien vääntöön, siis jarrujen kitka pieni, ja siten huonot jarrut.
2.3 jarrukengät säädetty huonosti:
BJ-40 jarrukengissä, jokaisessa 4 pyörässä 2 kpl:
On oma säätö; ja ne pitää säätää "IHOLLE jarrurumpuun" siis kaikki 8 jarrukenkää.... Ja jos uusia kenkiä esim. akselilla 4 kpl, niin niitä pitää säätää jokaisen öljyvaihdon yhteydessä...
-> -90 luvun alussa tein nimimerkkini bj-40 "jarruremontin" tuo "rippikouluikäinen" BJ ei muistaakseni tarvinnut muuta, kuin noiden säätöjen Elvytys, voitelu ja säätö.