Testasin sitä akselin pään nivelöintiä, ja kyllä siitä jonkunlainen akselin kiertymätaipumus tuli ilmi, tietysti sitä suurempi mitä enemmän ulosjoustoa oli. Kuvaa siitä ei kyllä järkevästi saa otettua, pitäisi olla video niin voisi käsin liikutella akselia sivusuunnassa.
Kokeilin piruuttani myös Panhardia tuolla akselin pään nivelöinnillä, ja sillä se akselin kiertyminen vasta hulvatonta olikin. Näppituntumalla kertaluokkaa suuremmat kuin Watin linkillä, ja Panhardin päädyt olivat sentään lähempänä akselin keskilinjaa kuin wattlinkin tankojen päät. Panhardilla ei akselin asennollakaan ole mitään merkitystä kiertymistaipumukseen, se kiertää akselia myös lepotilassa jos akseliin kohdistuu sivuttaisvoimia, tosin tanko ei ole täysin samansuuntainen akselin kanssa, ero on noin 5-10 asteen luokkaa. Kiertymistaipumus kasvaa suhteessa akselin pään kiinnityspisteen etäisyyteen rungosta. Kumma juttu tämäkin, tosin ehkä vähän helpompi käsittää.
Vaikka kiertymistä esiintyikin, niin jakarithan joutuvat kestämään jarrutusta ja kiihdytystä aika paljon, ja näköjään myös Panhardista johtuvia kiertymisvoimia, eli suht' samassa tasossa toimiva linkkihässäkkä tuskin lisää tuota rasitusta merkittävästi, ellei jopa vähemmä. Tässä vaiheessa pitäisi todennäköisesti alkaa etsiä virallista aineistoa kaavoineen, niin saisi laskettua mitä ne voimat käytännössä sitten olisivat tietyn kokoiselle ja painoiselle autolle ääritilanteissa, homma menee ehkä liiaksi arvailuksi muuten.
Sanoisin että Watin linkillä on huomattavaa potentiaalia, mutta muuttujia on sen verran enemmän että ellei niitä hallitse eilopputulos välttämättä ole likimainkaan tyydyttävä. Täytyy tosiaan rakentaa enemmän malleja vielä, ja jostain muusta kuin tekniikkaleegoista jotta saa osat vastaamaan lähemmin oikeita auton osia (pallonivelet, jakarit puslineen, jouset jne).
|