Täytyypä kokeilla.
Itse asiassa joku tarkkasilmäinen voisi huomauttaa parista pikkuvirheestä.
Ensimmäinen on, että linkin varret eivät pääse oikeasti samaan tasoon missään noista kuvista, mutta nivelissä oleva pienenpieni klappi antaa siinä myöten jos sellaista akselia kiertyvää voimaa olisi muuten havaittavissa.
Toinen pikkuvika on että Watt-linkin sivuvarsien nivelöinnistä puuttuu yksi pyörimissuunta, eli sellainen joka sallisi varren akselin suuntaisen kääntymisen. Kun ei ollut oikeita palloniveliä, piti improvisoida noilla kahdennetuilla tasonivelillä, josta johtuen tasainen ulosjousto (eli kun kumpikin rengas loittonee rungosta yhtä paljon) rajoittuu muutamaan senttiin, sen verran mitä legot joustavat ja nivelissä on väljää. Toisaalta sellaista tilannettahan ei käytännössä juuri koskaan esiinny, koska sellainen ulosjousto ei taida olla minkään kannalta oleellista, siksi niitä rajoitinliinoja on mm. tuossa ylempänä olevassa FJ:ssä. Tavanomaisissa ratkaisuissa taitavat iskunvaimentimet useimmiten hoitaa rajoituksen. Lopultahan myös Watin linkki toimisi kyllä ulosjouston rajoittimena, koska kun keskinivel kääntyy poikittain auton menosuuntaan nähden, loppuu varsistakin liikevara.
Tuo piirros kuvaa siis lähinnä akselin taakse asennettavan linkin aiheuttamaa kiinnityspisteen liikerataa pystysuunnassa, joka pätee kun kaikki nivelet sijaitsevat likimain samassa tasossa. Eli jonkunlaista ihanteellista lepotilaa kuvaa tietysti kahdeksikon keskipiste, josta lähtiessä liike on aika pitkälti suoraa ylös- ja alaspäin.
Olisihan se jännää piirtää kolmiulotteinen malli liikeradasta, niin saisi tuon akselin yläpuolisenkin version havainnollistettua, mutta siinä taitavat piirustus- ja harpinkäyttötaitoni muodostua esteeksi.
Edited by - JF on 03/04/2005 10:15:52
|