Upea malli!
Runko-ohjaus onnistuu muuten, mutta jousien kanssa voipi tulla jotain askartelua, kun niiden yläpäiden tarttis myös liikkua jossain kehdossa ...
Tuo Panhard-tangon kulman muutos oli ihan odotettavissa, mutta ei noihin kulmiin "oikeissa" autoissa ihan helposti päästä.
Tuo piirros on hyvä. Mutta jos siirrät rungon pään pisteitä lähemmäksi toisiaan niin, että kääntölevy on aluksi ihan pystyssä, niin eikös liikerata silloin alkaisi suoralla osudella? Tietenkin liikerata kääntyy äärijoustoiilla, mutta lähtisi aina ylös tai alas pystyyn. Ja silloin taas alkupäräinen ajatus tuennan sijoitttamisesta akselin taakse voisinkin olla hyvä.
Toi sivuvoiman puolittuminen Panhard-tankoon verrattuna on ihan oikein päätelty, niinhän siinä käy.
Siitä akselia kiertävästä voimasta:
* Kyllä se tuonnekin syntyy silloin kun Wattin linkitangot eivät ole samassa tasossa kuin se kääntölevy. Noissa useimmissa kuvissa näyttäisivät olevan likimain vaakasuorassa.
* Tuo one-link tietysti ottaa sen voiman vastaan eikä päästä akselia kiertymään. Se voima nyppää kuitenkin one-linkin kuulaa ylös tai alas sivuvoiman suunnasta riippuen.
* Jakariratkaisussa sillä voimalla saattaa olla enemmän merkitystä jakarin puslien rasittumiselle ja mahdollisesti akselin kiertoliikkeiden rajoittamiseen, kun puslat menevät piukkaan sen vuoksi.
Voisitko tehdä yhden pienen muutoksen malliin, niin nyybi alkaa uskoa siihen sivuvoimaan?
* Laita one-linkin tankojen akselinpäihn nivelet, joko pallonivelet tai puslat akselin suuntaan.
* Sitten säädät taka-akselin korkeuden niin, että linkit ovat eri tasossa kääntölevyn kanssa.
* Ja viimeiseksi työnnät runkoa sivulle kun molemmat renkaat ovat tasaisella pöydällä.
* Ja akseli kiertyy. Toiselta puolelta työnnettäessä toiseen suuntaan ja päinvastoin.
Noita ylimääräisiä niveliä ei tietenkään oikeasti voi olla tuossa tuennassa, mutta kun akseli tilapäisesti vapautetaan kiertymään, niin homma näkyy selvästi.
T, Antti
Edited by - Ahosensetä on 03/04/2005 07:02:02
|