Ah, olin selvästi tiiraillut väärin sitä Rooveria. Hyvä että ovat asianmukaisesti muokanneet ylätukivarren.
No niin, sitten itse asiaan.
Pitkittäistuentaan käytin Unimog-tyylistä one-linkiä, koska se sallii helpoiten suurimmat akselin ristijoustot (periaatteessa rajattomasti, akseli voisi pyöriä ympäri jos pääsisi). Lisäksi se ei voimatarkastelussa aiheuta yhtään momenttia nivelpisteensä suhteen, pelkästään tukivoimia kolmessa ulottuvuudessa. Eli sillä paljastuu helposti jos poikittaistuenta aiheuttaa jotain omituisuuksia.
Jakareiden tai kolmi- ja nelilinkin kanssa olisi ollut enemmän väsäämistä, mutta todennäköisesti täytyy niilläkin joku malli vielä rakennella ihan mielenkiinnosta.
One-link ilman muuta tuentaa. Unimoggiinhan voisi rakentaa runko-ohjauksen...
Perus Panhard-tuenta, lepotilassa mennään vielä suoraan:
Toisen puolen joustot ovat vielä melkein normaalit, vain pientä kiertymistä havaittavissa:
Toisella puolen alkaakin jo tapahtua:
Äärimmilleen vietynä ei kovin kaunista katseltavaa. Jakariversiossa näin ei kuitenkan voisi käydä:
Sitten Watin linkki, ensin akselin takapuolella. Huomataan että melkein äärijoustossa taka-akseli on vielä keskellä:
Tässä hattivatti akselin päällä:
Sitten toiselle puolelle:
Ylhäältä katsoen näkee kuinka suoraan auto menee akselin kulmasta huolimatta:
Eli ihan tuollaisella aamupäivän kevyellä leikkimisella alan olla aika myyty Watt-linkille. Kokeilin myös eri pituisia varsia suhteessa keskiniveleen, mutta aika vastaavasti ne tuntuivat muljuvan. Sen keskimmäisen nivelen keskipisteen liikerata näkyy seuraavassa kuvassa, ympyröiden välissä oleva kahdeksikko kuvaa liikettä. Siinä on jonkun matkaa suhteellisen suoraa (johon koko linkin toiminta perustuu), kunnes lähestytään ääripäitä, joissa nivelet muljahtavat toiseen asentoon.
Laskeskelin myös, mitä voimajakaumaan tulee, että jos linkkihässäkkä on samassa tasossa ja sivuvarret samansuuntaiset, jakautuu akseliin kohdistuva sivuttaisvoima tasan varsille, eli periaatteessa mitoitus per varsi voisi olla vain puolet vastaavaan tuentaan käytetyn Panhard-tangon lujuudesta.
Semmoista. Koettakaa kestää!