Näytä yksittäinen viesti
Vanha 22.06.2020, 15:14
Berttaseni Berttaseni ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 23.03.20
Sijainti: Suomi
Perusasetus

No nyt tuli testattua Bertan konetta ilman turboa, tosin pihassa vaan mutta kuitenkin Minua askarrutti se syöttöpumpun toiminta ja tein pientä tutkimista, tai tutkin niitä läpältä lähtevien letkujen paineita
Saatan taas kysellä hassuja ja tyhmiä mutta kun kiinnostaa Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin alunperin pumppua (ilman ahdinta) on siis ohjattu alipaineella?
Oliko vielä niin että jousi pyrkii työntämään syöttöä isommalle ja alipaine ohjaa kalvoa, eli läpän ollessa enempi "kiinni" alipaine vetää kalvoa jousta vasten ja syöttö pienenee?
Siinä toisessa letkussa ilmeisesti hyvin pieni ylipaine tai ei juurikaan painetta?

Eli tälläsia havaintoja tein kun laitoin noihin letkuihin ahtopainemittarin väliin.
Kone vapaasti hengittäen alipaine puolen letkussa noin -0.1bar alipainetta kokoajan kierroksilla ei juurikaan väliä.
Paitsi kun löysää kaasun ja läppä kiinni niin alipainetta -0.4bar, sen jälkeen palaa takaisin -0.1bar. Siinä toisessa letkussa pysyi mittari nollassa tai voihan siellä olla pieni ylipaine mutta minun mittari ei sitä näytä. Otin pois myös sen venttiili viritelmän tästä letkusta kun ilman ahdinta testasin.

Sitten ahtimen kanssa kaikki muuttuu ihan toisin päin Tuossa alipaine letkussakin on painetta sen mitä ahdin antaa Mutta tämä nyt oli varmaankin selvää että kun ahdin on niin noihin letkuihin tulee sitten ylipainetta eikä alipainetta. Eli mitä nyt paikoillaan pyöri ja enkä hirveästi halunnut huudattaa mutta kierroksia nosteassa paineet kasvaa niin alipaine puolen letkussa ja kuin siinä toisessa letkussa ja tässä letkussa on siis se venttiili. Olin huomaavinani jos sen hanan kiertää kiinni niin kierrokset pyrki nousemaan vaikka kaasun höllää

Sitten taas kysymyksiä
Jos jotenkin saisi nuo samat paineet tehtyä (lähinnä se alipaine) ahtimen kanssa letkuun/kalvolle kuin ne on vapaasti hengittäessä on niin toimisiko tuo pumppu silloin paremmin tai parhaiten? Eli se pumpun kalvo toimisi paremmin jos sillä on alipaine ohjaus? Ohjaako sitä nyt sitten tavallaan pelkästään ylipaine siellä kalvon toisella puolella? Senkö takia sitä nippaa pitää kääntää ja ehkä porata reikä ettei se paine olisi liian kova ja työnnä liian äkkiä sitä kalvoa ja syöttöä kovemmalle? Miltä tuo minun koneessa oleva nippa näyttää, siis onkohan sitä käännetty ja onko tuo se nippa jossa reikä jota käännetään? Minä käänsin tuon reiän kokeeksi alaspäin mutta ei sillä ollut vaikutusta
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20200622_105918.jpg‎
Views:	234
Size:	497,4 Kt
ID:	96220  
Vastaa lainaten